Dæk i dårlig stand kan forringe dit køretøjs præstationer og endda sætte din og dine kæres sikkerhed på spil. Det anbefales derfor at se dækkene efter hver måned for at kontrollere:
- Dækkenes tilstand
- Slidindikatorer
- Skader som følge af stød eller tegn på usædvanlig slitage
- Dæktrykket
Når du inspicerer dækket, skal du være særlig opmærksom på dækmønsteret og dæksiderne. Se efter usædvanlig, overdreven eller ujævn slitage på dækmønsteret, fremmedlegemer, udbulninger eller deformation, tegn på gennemtrængning, revner i gummiet eller andre skader.
Hvis dækket har en punktering
Dæk er slidstærke og skabt til at modstå et vist antal stød, men de kan nogle gange punktere. Skulle dit dæk punktere, bør det efterses af en dækspecialist. Kun en dækspecialist kan bekræfte, om dækket er beskadiget indvendigt i en grad, så det ikke kan repareres.
Hvis dækmønsteret har nået den mindste lovlige mønsterdybde
Alle motorcykeldæk bliver slidte med tiden. Man skal passe på ikke at overskride den mindste lovlige mønsterdybde.
Slidindikatorerne på dækket er 0,8 mm høje. Denne højde er den samme for alle dæk.
Selvom slidindikatorerne giver information om slitagen, er det vigtigt at vide, at dette er en vejledende værdi, som ikke altid afspejler lovgivningen. Den officielle grænse kan variere i henhold til lovgivningen i det enkelte land. For eksempel er den mindste lovlige mønsterdybde 1 mm i Frankrig, mens den i Schweiz er 1,6 mm.
Hvordan identificerer man slidindkatorerne på motorcykeldæk?
Michelinmanden øverst på dækkene betyder, at de har en slidindikator. De ligner små buler, der sidder i bunden af de største mønsterspor.