Da bilens vægt bæres af de fire dæk, er vi efterfølgende nødt til enten at øge størrelsen på dækkene eller bruge dæk, der sikkert kan klare mere vægt, især på hybridbiler, hvor batteriets/motorens vægt lægges til vægten på den eksisterende forbrændingsmotor.
Men bilernes udformning (især sportsvogne og hybridbiler) betyder ofte, at de ikke har plads til større dæk. Dertil kommer, at jo bredere dækket er, jo dårligere er dets aerodynamiske modstand, hvilket har indflydelse på rækkevidden. Og de eksisterende Extra Load (XL eller EL) dæk på markedet er ikke altid i stand til i tilstrækkelig grad at bære den tungere belastning forbundet med batterivægten, på trods af at de er stærkere og mere slidstærke end standarddæk.
Derfor har ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation, foreningen for dækfabrikanter) defineret en ny dækstandard, der kan bære en større belastning end de eksisterende XL-dæk. De går under betegnelsen standarddæk med høj bæreevne (HL-dæk).