How to change a motorcycle tyre

HVORDAN SKIFTER MAN MOTORCYKELDÆK?

Denne trinvise vejledning viser dig, hvordan man skifter et dæk til motocross, offroadmotorcykel eller enhver anden aktivitet (enduro, trial, rally raid, cross country).

Bemærk, at det ikke anbefales at skifte motorcykeldæk til brug på vej selv, da det er en mere kompleks procedure, der kræver afbalancering af hjulene. Hvis du ønsker at skifte et dæk til brug på vej, skal du kontakte en dækspecialist. Du kan finde en dækspecialist nær dig her.

Artiklens indhold:

Tilbehør til skift af motorcykeldæk

mo 127 tire michelin starcross 6 hard en product in context 1 nosignature square
  • 2 dækjern (3 er bedre)
  • 1 smøremiddel til dækmontering (lufttørrende som sæbevand; brug ikke fedt, da det kan få fælgen til at rotere og ventilen til at falde af)
  • 1 dæktryksmåler, hvis du har en slange
  • 1 ventilskruetrækker, hvis du har en slange (valgfrit)
  • 1 fugtig klud (valgfrit)
  • 1 løftearm (valgfrit)
  • 1 par handsker (valgfrit)
     

Hvis du ikke er har et stativ til hjulskift, kan du udføre disse trin på gulvet på en papkasse for ikke at beskadige den side af hjulet, der vender mod underlaget. Advarsel: Da det øverste bæltelag er skrøbelig, skal du start med at placere hjulet på den modsatte side. Når du skal vende hjulet, skal du placere skiven på et lag klude for at beskytte den. Vi vil først se på hvordan skifter man dæk på en motorcykel med slange. Vi vil derefter se, hvordan man gør, når dækket har en MICHELIN Bib MousseTM.

1 - Sådan skifter man dæk på en motorcykel med slange:

1. Fjern ventilhætten.
2. Tryk ned på ventilkernen for at lukke luften ud af slangen (eller brug ventilskruetrækkeren til at lukke al luften ud af dækket).
3. Skru ventilen helt af.
4. Løsn gripster-skruen en smule ud for at frigøre dækket.
5. Fjern dæksiden fra begge sider af dækket med en løftearm (eller tryk hårdt for at løsne den).
6. Brug et dækjern til at fjerne dækket fra fælgen hele vejen rundt.
7. Træk slangen helt ud.
8. Brug nu dækjernet til at trække dækket ud af fælgen og klem det fast under skiven.
9. Brug et anden dækjern til at foretage samme manøvre ca. 15 cm længere henne. Klem det fast under disken og fjern det første dækjern.
10. Fortsæt på denne måde og skift mellem de to dækjern, indtil du har trukket kanten af dækket ud af fælgen hele vejen rundt.
11. Vend hjulet om.

12. Påfør smøremiddel på kanten af den modstående side af dækket.
13. Gentag trin 6 og fra 8 til 10.
14. Før et dækjern ind mellem dækket og den nederste del af fælgen og løft dækket ud hele vejen rundt (sørg for, at dækket på den ene side er i bunden af fælgen for bedre at kunne trække den anden side ud med dækjernet).
15. Rengør indersiden af fælgen med en fugtig klud.
16. Tjek den nederste del af fælgen og udskift den, hvis den er beskadiget, ellers er der risiko for at beskadige slangen.
17. Sæt det nye dæk på fælgen (sørg for, at rotationsretningen er korrekt).
18. Placer slangen indeni, så ventilen vender mod hullet.
19. Hvis du har fjernet ventilkernen med ventilfjerneren, skal du sætte den tilbage i ventilen.
20. Pump lidt luft ind i slangen, så den ikke er helt tom, men stadig har en vis fleksibilitet.
21. Påfør smøremiddel på begge dækkanter.
22. Brug et dækjern til at sætte dækket på igen hele vejen rundt ved at indsætte det mellem dækket og den nederste kant af fælgen og løfte det.

23. Indsæt ventilen i fælghullet, og tilspænd møtrikken tre fjerdedele.
24. Brug et dækjern til at trække en del af dækket ind og kile det ind under kronen.
25. Brug et andet dækjern til at trække dækket ind, lidt efter lidt. Mod slutningen skal du om nødvendigt bruge det tredje dækjern, som også kiles ind under skiven for at hjælpe med at holde kanten af det tilbagetrukne dæk. Sørg for, at den modsatte del sidder længste nede i fælgen.
26. Vend hjulet, og kontrollér den anden side for at se, om fælgen sidder tæt hele vejen rundt.
27. Fjern skjoldet og pump op for at placere kanttrådene korrekt på fælgen.
28. Sæt skjoldet på plads igen.
29. Sørg for, at dækket er centreret på fælgen
30. Stram gripster-skruen og ventilskruen helt til.
31. Brug en kompressor til at pumpe dækket op til det anbefalede tryk.
32. Udskift ventilhætten for at beskytte ventilen mod snavs og for at sikre større tæthed.

2 - Sådan skifter man motorcykeldæk med MICHELIN Bib MousseTM

Hvis du vil skifte et motorcykeldæk med MICHELIN Bib MousseTM, er trinene fra 4 til 14 de samme som for en slange, bortset fra at der med en MICHELIN Bib MousseTM er 2 gripstere at skrue af (eller endda 3 for en MICHELIN Bib MousseTM M18 i et MICHELIN Enduro Xtrem-dæk i (140/80 – 18)).

michelin bib mousse packaging mockup
3528700573374 tire michelin bib mousse 120 slash 70 12 51s c main 1 30 nopad

Derefter

1. Fjern MICHELIN Bib MousseTM med dækjernet.
2. Undersøg den for at sikre, at den er i god stand.
3. Rengør den med en ren klud.
4. Rengør indersiden af fælgen med en fugtig klud.
5. Kontrollér den nederste del af fælgen. Udskift den, hvis den er beskadiget, ellers er der risiko for at beskadige MICHELIN Bib MousseTM.

6. Påfør den MICHELIN smøremiddelgel, der følger med MICHELIN Bib MousseTM (1 tube til et bagdæk, ½ til et fordæk), og brug en børste til at påføre det på indersiden af det nye dæk (må ikke påføres på kanterne).
7. Sæt MICHELIN Bib MousseTM i (du kan vælge at sidde på dækket for at åbne dækkets nederste del op og dermed gøre det lettere at sætte skummet ind).
8. Påfør smøremiddel på begge dækkanter.
9. Før du monterer dækket på fælgen, skal du sikre dig, at rotationsretningen er korrekt.
10. Brug et dækjern til at sætte dækket tilbage på plads hele vejen rundt ved at indsætte det mellem dækket og den nederste kant af fælgen og løfte.

11. Brug et dækjern til at trække en del af dækket ind og kile det ind under kronen.
12. Brug et andet dækjern til at trække dækket ind lidt efter lidt. Mod slutningen skal du efter behov bruge det tredje dækjern og også kile det ind under skiven for at hjælpe med at holde kanten af det tilbagetrukne dæk.
13. Vend hjulet, og kontrollér den anden side for at se, om kanten sidder tæt hele vejen rundt.
14. Sørg for, at dækket er korrekt centreret. Hvis ikke, skal du bruge et dækjern og smøremiddel til dækmontering for at hjælpe med at centrere dækket.
15. Spænd gripster-skuerne helt.

Hvorfor vælge MICHELIN Bib MousseTM i stedet for en slange?

MICHELIN Bib MousseTM er Michelins løsning til at forhindre punkteringer offroad. Det er lettere end en forstærket slange og forhindrer punkteringer, når du kører offroad.

Se alle fordelene ved MICHELIN Bib MousseTM

 

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Motorbike
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.