adobestock 414551736

Dækrotation: Hvornår og hvordan skal dækkene roteres?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Helt simpelt går en dækrotation ud på at skifte dækkenes position på bilen. Ideen er at få det meste ud af et sæt dæk. Regelmæssig rotation vil forlænge dine dæks levetid og forbedre deres ydelse. Det er vigtigt at nævne, at det ikke er alle bilister, der kan rotere deres bildæk, lige som de ønsker det. Læs videre for at finde få mere at vide.

Hvad er en dækrotation?

Som tidligere nævnt, går dækrotation ud på at skifte dækkenes position på bilen. Det kan enten være et skift mellem venstre fordæk og højre fordæk eller et skifte mellem venstre fordæk og venstre bagdæk.

Den grundlæggende årsag til at udføre en dækrotation er, at alle dæktyper har en tendens til at blive nedslidt i forskellige hastigheder. Dækkene på drivakslen bliver hurtigere slidt på grund af transmissionen, kraften og momentet. Dette gælder både for biler med forhjulstræk og baghjulstræk. Fordækkene bliver belastet mere, da de fleste biler har forhjulstræk. For biler med baghjulstræk gælder det modsatte.

I visse tilfælde kan det være en fordel at flytte de to baghjul op foran. Dette vil maksimerer dækkenes holdbarhed, så alle fire dæk bliver slidt jævnt og holder længere.

Hvornår bør man rotere sine dæk?

Dæk bør bliver rotereret regelmæssigt og efter den angivelse, der står i bilens instruktionsbog.

Du bør rotere dine dæk, ca. hver gang din bil har kørt 8-10.000 km. For nogle passer det nogenlunde med, at det er lige så ofte, som bilen skal synes. For nogle kan det også passe med, at det er hver gang, der skal skiftes fra vinter- til sommerdæk. Eller blot når du køber nye dæk..

Hvis du blot udskifter to dæk, anbefaler Michelin, at de nye eller mindst
slidte dæk bliver monteret bagakslen for at forbedre kontrollen med bilen og sikkerheden.

Dette råd gælder, både for personer med biler med forhjulstræk og baghjulstræk, men størrelsen på fordækkene og bagdækkene skal være
 den samme.

Dæktrykket skal justeres jf. bilfabrikantens eller dækfabrikantens anbefalinger.

Hvorfor er det en god idé med en dækrotation?

Hvis du bruger dækrotation som en forebyggende vedligeholdelses-foranstaltning, vil det hjælpe med at sikre, at dine dæk slides jævnt.
Forskellige faktorer forårsager dækslid:

  • Motorens placering i bilen: hvis motoren er placeret i forenden, vil fordækkene sandsynligvis bære mere vægt end bagdækkene. Derfor vil dine fordæk slides hurtigere.
  • Hvis du ofte kører på grusveje eller i stenet terræn, vil dine dæk slides hurtigere end dæk, der i højere grad bliver kørt i byer eller på motorveje.
  • For de fleste biler gælder det, at bremserne sidder på fordækkene, hvilket forårsager ekstra slid ift. bagdækkene.
  • Dårlig hjulsporing er en anden årsag til hurtig slid.


En yderligere årsag kan være... kørsel i højre side! I lande, hvor man kører i højre side, er højresving for det meste skarpere end venstresving. Ligesom tilfældet er for en løber på en løbebane, vil de venstre dæk dække en større distance (i et højresving), hvilket forårsager mere slid af de venstre dæk.

Hvordan rotere man sine dæk? 

Dækkets profil afgør, hvordan det skal roteres.

Asymmetriske, symmetriske og retningsbestemte dækmønstre

Dæk med retningsbestemt og asymmetrisk profil i en kørselsretning. Dette betyder, at de kun kan monteres i en position. Dette er indikeret på den ydre del af sidevæggen med en pil og den ene sidevæg er mærket ”outside”.

For disse dæk er det strengt nødvendigt, at hjulenes rotation foregår lateralt. Det venstre fordæk skal placeres på samme side men i bagenden. Det samme gælder for højre side.

Dæk med symmetrisk profil er derimod ikke påvirket af hjulets placering ifm. rotation. Dæk med symmetrisk profil har samme mønster på venstre og højre side. De skal ikke monteres i en bestemt retning. De vil ikke have nogle problemer med at snurre uanset retningen. De kan altså monteres i venstre og højre side og både i forenden og bagenden.

Når det er sagt, skal dækrotationen udføres med bilens køresystem in mente.

FORETRUKKET DÆKROTATIONS-MØNSTRE

Passagerbil & bil med firhjulstræk og lette lastbiler med firhjulstræk
Billede A: Biler med både baghjuls- og firhjulstræk og biler med firhjulstræk
Billede B: Biler med forhjulstræk

ALTERNATIVT DÆKROTATIONS-MØNSTRE TIL ALLE BILER

Passagerbil & bil med firhjulstræk og lette lastbiler med firhjulstræk
Billede A: Biler med både baghjuls- og firhjulstræk og biler med firhjulstræk
Billede B: Biler med forhjulstræk

DOBBELTMØNSTRET DÆKROTATION

Passagerbil & bil med firhjulstræk og lette lastbiler med firhjulstræk
(Må kun bruges, hvis du køber to dæk eller dæk med forskellige størrelser mellem for- og bagakslen)

ALTERNATIV ROTATION TIL RETNINGSBESTEMTE DÆK, NÅR DÆKKET AFMONTERES, ER IKKE PRAKTISK

ROTATIONSMØNSTRE FOR DOBBELTHJUL

Dækrotation for pigdæk

Pigdæks rulleretning bør aldrig blive ændret.

Det, man derfor kan gøre med pigdæk, er at rotere fordækket med bagdækket i samme side.

Dækrotation : spørg til råds hos en fagmand 

Spørg altid til råds hos en fagmand! En dækspecialist vil bruge sin ekspertise til at rotere dine dæk. Derudover vil en dækspecialist kunne inspicere dem for eventuelle skader.

map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.