Ud fra disse materialer designer vi derefter kompositproduktet med to formål:
1 - For at minimere mængden af brugt materiale
For jo mindre materiale vi bruger, jo mere begrænser vi dækkets påvirkning i hele dets livscyklus.
2 - Opnå maksimal ydeevne
Designet af vores dæk består i at samle disse materialer på den bedste måde for at få dem til at fungere med deres bedste iboende ydeevne.
Optimering af miljøpåvirkning og arbejdsforhold
Vi sigter mod ydeevne, men vores industrielle produktionssystem er organiseret på en sådan måde, at vi:
● Optimer miljøpåvirkningen
Vores ambition er at opnå CO2-neutralitet på tværs af produktionsbasen inden 2050. Vi har gjort betydelige fremskridt siden 2010. Vores 2030-mål blev godkendt af SBTi (videnskabsbaserede mål) som ambitiøse og i overensstemmelse med målene i Paris-aftalen og er siden blevet endnu mere ambitiøse.
● Optimere arbejdsforholdene for at opnå en god livskvalitet på arbejdet for MICHELINs personale.
Et produkt med identisk ydeevne på tværs af alle lande
Vores industrielle proces giver os mulighed for at reproducere produkter identisk på internationalt plan. Således har et MICHELIN dæk nøjagtig samme ydeevne, uanset om det er fremstillet i USA, Kina eller Europa.
Trinene i fremstillingsprocessen for dæk
1- Forståelse gennem forskning
Vi studerer folks brug af dæk og kørevaner for at sikre, at vores dæk opfylder alles behov.
2- Udvikling og blanding af materialer
Over 200 ingredienser indgår i et dæk. De spiller en afgørende rolle for sikkerhed, brændstofeffektivitet, ydeevne og miljøvenlighed. Deres procentdel varierer afhængigt af den type dæk, der skal fremstilles.
Disse komponenter falder i fem grupper:
● Naturgummi: hovedkomponenten i slidbanelagene
● Syntetisk gummi: en del af slidbanerne på bil-, varevogns- og 4x4-dæk. Der er forskning i gang for at udvikle syntetisk gummi (som er afgørende for at opnå den målrettede ydeevne), så det er lavet af mere bæredygtige materialer end olie eller gas.
● Carbon black og silica: bruges som et forstærkende middel for at forbedre holdbarheden. Disse komponenter kan genbruges. De kan behandles og genbruges ved slutningen af et dæks levetid til at lave nye dæk.
● Metal- og tekstilforstærkningskabler: "skelettet" af dækket, der danner den geometriske form og giver dækket dets stivhed. Metal kan også genbruges, og der er forskning i gang for at undersøge genbrug af nogle tekstiler, der stammer fra andre forbrugerprodukter end dæk, til fremstilling af nye dæk.
● Talrige kemiske midler: for unikke egenskaber som lav rullemodstand eller ultrahøjt vejgreb
3- Design
Vi bruger simuleringer til at teste og udvælge de bedste dækkoncepter, der skal udvikles. Vanskeligheden ligger i at minimere mængden af materiale for at opfylde præstationskriterierne. Disse simuleringer giver os mulighed for at forudsige ydeevnen, som derefter vil blive bekræftet af tests.
4- Fremstilling
Vi fremstiller og reproducerer hvert dæk i de mest optimerede design med et optimalt ydelsesniveau for både produktet og det økonomiske aspekt.
5- Kvalitetskontrol
Kvalitetskontrol er ikke et sluttrin. Vi måler kvalitet gennem hele processen.
Kvalitet skal respekteres på alle stadier: design, fremstilling og distribution.
Hvad er opbygningen af et dæk?