jauge de profondeur

LUFTTRYKSGUIDE FOR VAREVOGNSDÆK

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Hvorfor er lufttrykket i varevognsdæk vigtigt? Hvordan ved du, hvilket lufttryk der er det rigtige til dit køretøj? Hvor ofte skal lufttrykket justeres? Og hvordan? Hvis du går og tænker på nogle af disse spørgsmål, så er du kommet til det rigtige sted!  Vores eksperter har svarene.

Hvorfor er lufttrykket i varevognsdæk vigtigt?

Over tid taber et dæk naturligt lufttryk, uanset hvor lufttæt ventilen er. Derfor er det nødvendigt at justere trykket regelmæssigt for alle dæk, inklusive reservehjulet, når køretøjet har et sådant. Dette tjek hjælper også med at opdage et eventuelt unormalt tryktab i et dæk sammenlignet med de andre.

Hvad er risikoen ved et forkert lufttryk i varevognsdæk?

I et dæk, der kører med for lavt lufttryk, vil temperaturen stige unormalt, hvilket kan beskadige de indre bestanddele. Denne beskadigelse er uoprettelig og kan føre til, at dækket ødelægges af en pludselig punktering.

Konsekvenserne af at køre med for lavt lufttryk huskes af dækket og kan blive tydelige længe efter, selv efter at luftrykket er blevet justeret.

For lavt lufttryk betyder højere brændstofforbrug og øger samtidig risikoen for at miste grebet under akvaplaning.

Uanset om et dæk har for højt eller for lavt lufttryk, slides det hurtigere og nogle gange ujævnt, hvilket normalt resulterer i et behov for tidlig udskiftning.

Korrekt lufttryk:

  • Sikkerhed
  • Lang levetid
  • Optimeret brændstofforbrug

-0.5 Bar:

  • Kortere dæklevetid

-1 Bar:

  • Risiko for punktering
  • Øget brændstofforbrug
  • Ændrede køreegenskaber
  • Længere bremselængde

Hvor ofte skal du kontrollere lufttrykket i dine varevognsdæk?

Du kan kontrollere lufttrykket cirka en gang om måneden. Det er også vigtigt at gøre det før hver længere køretur.

Hvordan justerer man lufttrykket i varevognsdæk?

Lufttrykket måles i bar eller PSI og kan justeres med en tankstations luftpumpe eller med en manuel kompresser, helst når dækkene er kolde, dvs. når køretøjet har kørt lidt eller slet ikke.

Når du tager ventilhætten af og indsætter pumpens mundstykke, viser pumpens måler det aktuelle lufttryk i dit varevognsdæk. Ved hjælp af knapperne kan du komme mere luft i eller lukke luft ud for at få det korrekte lufttryk for dækket.

Bemærk, at hvis tjekket udføres efter kørsel, kan dækket være blevet varmet op: i dette tilfælde bør der aldrig lukkes luft ud af dækket, da trykket stiger med temperaturen. 

Du kan komme luft i dækkene med en luftpumpe på en tankstation

Lufttrykket i varevognsdæk kan justeres med en tankstations luftpumpe

Hvilket lufttryk skal jeg pumpe mine varevognsdæk op til?

Michelin anbefaler at følge og overholde det lufttryk, som er anbefalet af køretøjsfabrikanten.

Det kan normalt findes inde i varevognens dør i førersiden. Nogle gange står det også i tankklappen.

Du kan også se vores onlineværktøj for at finde det anbefalede lufttryk til din type varevogn.

Det skal bemærkes, at der er flere anbefalede lufttryk til samme køretøj, afhængigt af om det er let eller tungt lastet. På grund af varevognes anvendelse, der ofte involverer på- og aflæsning af varer, svinger vægten betydeligt, hvilket kræver, at lufttrykket i varevognens dæk justeres i overensstemmelse hermed.

Hvis du læsser din varevogn tungt uden at justere lufttrykket, slides dækkene meget hurtigere og skal skiftes før tid. Vi råder dig derfor til at sikre, at lufttrykket i dine varevognsdæk er korrekt i forhold til den aktuelle belastning, inden du kører afsted.

Den særlige C-mærkning på dæk

Varevognsdæk har en C-mærkning, der betyder, at karkassen er blevet forstærket for at kunne modstå større belastninger end et konventionelt køretøj (se vores artikel om forstærkede dæk).

På siden af et dæk med en C-mærkning er der angivet to belastningsindeks: det første for enkeltmontering (to dæk på bagakslen), det andet for tvillingemontering (fire dæk monteret på bagakslen for at sikre en bedre fordeling af belastningen).

For at de forstærkede dæk skal kunne modstå tungere belastninger end en personvogn, er det også nødvendigt at pumpe dem op til et højere lufttryk, som anbefalet af køretøjsfabrikanten.

Dæk med en C-mærkning skal også pumpes op til det anbefalede lufttryk.

Find det rigtige lufttryk til din varevogn

I vores værktøj nedenfor kan du indtaste bilmærke og -model samt andre detaljer om dit køretøj for at finde det lufttryk, som er anbefalet af fabrikanten af køretøjet.

Sådan bruger du vores lufttryksværktøj

Her er et eksempel: hvis du gerne vil finde lufttrykket for en Renault Master, skal du vælge "Renault" i boksen "Mærke", dernæst  "Master" og model i boksen "Model” og derefter årgang, motorstørrelse og dækstørrelse.

Når du har godkendt dine valg, får du på næste side oplyst lufttrykket for fordækkene og lufttrykket for bagdækkene i bar i afsnittet ”Vis detaljer om størrelsen”. Du kan når som helst ændre de data, du har indtastet.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.