Det er ikke kun et spørgsmål om greb
Greb er selvfølgelig væsentligt. Og betingelserne for vejgreb er meget mere usikre, når underlaget er vådt og koldt, end når vejret er varmt og tørt. For biler kan montering af egnede dæk med godt greb på veje med sne eller is garantere en sikker og rolig kørsel.
Men på en motorcykel er det ikke kun et spørgsmål om greb Den anden parameter, der spiller ind, er balance. Når man kun har to hjul at stole på, kan man til enhver tid miste denne vigtige balance på en snedækket eller iset vej. Og dette i endnu højere grad, hvis grebet er blevet dårligere som følge af kulden.
Dæktemperatur
Det er vigtigt at forstå, at alle dæk har en ideel arbejdstemperatur. Ideel i den forstand, at ved denne temperatur vil dækket præstere optimalt. For at nå denne temperatur skal dækket køre et vist antal kilometer, som varierer afhængigt af dæktypen. Men om vinteren, hvor gummiet bliver stift i kraft af kulden og derfor mindre effektivt, når det gælder greb, er det svært, hvis ikke umuligt, at nå og opretholde denne ideelle temperatur.
I konkurrencer bruger men dækvarmere for at varme dækkene op inden løbets start, så de allerede ved starten har deres ideelle temperatur. Derefter falder dækkenes temperatur ikke som følge af den hastighed, de køres med under løbet.
Men selv hvis dette udstyr var tilgængeligt til brug uden for banen, ville dækkene, når de først var varmet op, hurtigt miste deres temperatur i kulden, da de ikke ville blive udsat for samme kørsels- og hastighedsforhold, som de plejer.