are motorcycle snow tyres required to ride in winter

ER DET NØDVENDIGT MED VINTERDÆK PÅ MOTORCYKLEN FOR AT KØRE OM VINTEREN?

At køre på motorcykel dagligt er blevet en vane for dig, som ikke giver nogen problemer. Indtil temperaturen falder, og vinteren sætter ind. Når den gør det, står du over for barskere og nogle gange uventede vejrforhold, som naturligvis øger risikoen. Så du står tilbage med disse spørgsmål: Kan man køre sikkert i sne? Er det nødvendigt med vinterdæk til motorcyklen i så fald? I denne artikel fortæller vi dig, hvad vi mener om emnet.  

Motorcykelkørsel i sne 

Efter et snefald bliver vejen glat. Og når sneen smelter, bliver den til vand, der derefter kan blive til is, når temperaturen falde igen i nattens løb.  

Da det her er et typisk scenarie, man kan komme ud for, er det naturligt at spørge sig selv, om det er sikkert at køre på motorcykel i sne eller på is, og om ens dæk har tilstrækkeligt vejgreb på turen. 

Kan din motorcykel give tilstrækkeligt greb i sne eller på is?

Det er ikke kun et spørgsmål om greb

Greb er selvfølgelig væsentligt. Og betingelserne for vejgreb er meget mere usikre, når underlaget er vådt og koldt, end når vejret er varmt og tørt. For biler kan montering af egnede dæk med godt greb på veje med sne eller is garantere en sikker og rolig kørsel.  

Men på en motorcykel er det ikke kun et spørgsmål om greb Den anden parameter, der spiller ind, er balance. Når man kun har to hjul at stole på, kan man til enhver tid miste denne vigtige balance på en snedækket eller iset vej. Og dette i endnu højere grad, hvis grebet er blevet dårligere som følge af kulden. 

Dæktemperatur 

Det er vigtigt at forstå, at alle dæk har en ideel arbejdstemperatur. Ideel i den forstand, at ved denne temperatur vil dækket præstere optimalt. For at nå denne temperatur skal dækket køre et vist antal kilometer, som varierer afhængigt af dæktypen. Men om vinteren, hvor gummiet bliver stift i kraft af kulden og derfor mindre effektivt, når det gælder greb, er det svært, hvis ikke umuligt, at nå og opretholde denne ideelle temperatur. 

I konkurrencer bruger men dækvarmere for at varme dækkene op inden løbets start, så de allerede ved starten har deres ideelle temperatur. Derefter falder dækkenes temperatur ikke som følge af den hastighed, de køres med under løbet. 

Men selv hvis dette udstyr var tilgængeligt til brug uden for banen, ville dækkene, når de først var varmet op, hurtigt miste deres temperatur i kulden, da de ikke ville blive udsat for samme kørsels- og hastighedsforhold, som de plejer. 

Den ideelle dæktemperatur kan næsten ikke opretholdes på en snedækket eller iset vej.

Så hvad med vinterdæk til motorcykler? 

Hos Michelin designer og fremstiller vi vinterdæk til firhjulede køretøjer, så de kan klare vanskelige kørselsforhold om vinteren og lave temperaturer. Og vi gør det, fordi alle vores test har godkendt deres præstationer under de mest vanskelige vinterforhold. 

Derfor ville det være logisk at forestille sig, at vi ville gøre det samme for motorcykler. At vi ville designe og fremstille vinterdæk til motorcykler, som vi har gjort det til firhjulede køretøjer. Men det gjorde vi ikke. Hvorfor ikke?  

Fordi vi lever og ånder for at lave kvalitetsdæk, der frem for alt leverer optimale præstationer af hensyn til din sikkerhed. Og som vi har set ovenfor, så rejser kørsel på motorcykel på en snedækket eller iset vej betydelige sikkerhedsproblemer, som vi ikke mener kan løses med vinterdæk til motorcykler. 

Vinterdæk til motorcykler er ikke tilstrækkeligt til at garantere din sikkerhed i sne eller på is

Hvad skal man gøre, hvis man alligevel skal køre på motorcykel i sne? 

Som du nok har forstået, anbefaler vi, at du undgår at køre på motorcykel i sne. Når temperaturerne falder, når der falder sne, når det fryser om natten, så tænk først på din sikkerhed og vælg et andet transportmiddel end din motorcykel. 

Men skulle du alligevel blive tvunget til at køre på din motorcykel under disse forhold, er her nogle tips, der kan hjælpe dig med at reducere risikoen: 

1 – Forholdsregler inden afgang 

  • Lufttryk: Kontrollér, at dine dæk er pumpet op til fabrikantens anbefalede lufttryk
  • Husk at rengøre dine lygter og blinklys, så de andre bilister kan se dig.  
  • Bær om muligt tøj, der gør, at du kan ses tydeligt på afstand.
     

2 – På turen 

  • Start langsomt, helst i andet gear for at undgå, at baghjulene spinner. 
  • Kør meget jævnt. 
  • Hold god afstand mellem dig og køretøjet foran dig. 
  • Bremsning: Prioriter motorbremsning. Når du bruger bremserne, skal du bremse forsigtigt og skiftevis bruge for- og bagbremserne for at undgå at låse forhjulet. 
  • Drejning: Hold dig tæt på midterlinjen for at undgå risikoen for is, der normalt dannes i vejkanterne. Undgå for stor hældning, så dækkene arbejder mest muligt på slidbanen. 
  • Snedybde: Hvis der er et dybt lag sne på vejen, så prøv at køre i de dækspor, bilerne har lavet, for at undgå at sidde fast. 
  • Undgå kloakdæksler, der kan være i vejen for dig og kan være glatte. 
  • Og frem for alt: tag dig god tid. Det vigtigste er at komme sikkert frem! 
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.