
Hvor lang tid holder dæk?
Hvor lang tid holder dæk?
Spekulerer du over, hvor lang tid dæk bør holde?
Det er svært at definere et dæks levetid, da der er mange kriterier involveret, men ved at læse denne artikel vil du vide, hvordan du bevarer dine dæk længst muligt, hvornår det er tilrådeligt at få dem tjekket og hvilke dæk der garanterer den bedste ydelse helt til den sidste kilometer.
Der er to hovedårsager til, hvorfor du bør få dine dæk til at holde så længe deres ydeevne tillader det.
Ved at bevare dine dæks levetid skifter du dem sjældnere, hvilket reducerer påvirkningen af vores planet.
At udskifte dine dæk for tidligt betyder større udgifter, end de ellers ville have været. Ved at lade dem holde til det sidste, begrænser du det budget, der er tildelt dit køretøj.
Et dæk er udsat for uundgåeligt slid over tid og over kilometerne, men dette kan accelereres, hvis du ikke tager visse forholdsregler.
Dæk med for lavt lufttryk forårsager tidligt dækslid. Da et dæk naturligt mister noget luft over tid, anbefaler vi at kontrollere trykket en gang om måneden for monterede dæk (og en gang om året for reservehjulet).
Ud over dækslid betyder kørsel på dæk med for lavt lufttryk ekstra brændstofomkostninger, da dit køretøj bruger mere brændstof. Dæk med for stort lufttryk er også tilbøjelige til at blive slidt før tiden. Derfor er det vigtigt at justere dit dæktryk efter producentens anbefalinger.
Når du kører over en kantsten, gennem et hul eller over en fartbump, forårsager det et stød, der kan fremskynde sliddet på dine dæk.
Faktisk kan et stød på et eller flere dæk få dit køretøjs geometri til at gå ud af justering. Konsekvensen? Uregelmæssig slitage på dine dæk, som gør at dækkene skal udskiftes før tid.
Skifter du mellem sommer- og vinterdæk, er det vigtigt, at dine ubrugte dæk opbevares på et rent, luftigt sted, beskyttet mod vejret for at bevare dem.
Ekstreme temperaturer påvirker også ældningen af gummi. I stedet for at udsætte dem for temperaturer, der er for varme eller for kolde, skal du vælge et tempereret sted, væk fra direkte sollys.
Bemærker du, at dine dæk udviser mere slid på den ene side af slidbanen? Kun i centrum? Eller kun på skuldrene af dækket? Kan du se gentagne facetter?
Få dækket tjekket hurtigt for at løse problemet, før det bliver værre.
Efter 5 år vil dine dæk sandsynligvis være blevet kørt over mange forskellige overflader og måske have fået stød. Efter 5 års brug skal de kontrolleres af en fagmand mindst én gang om året. Dette vil sikre, at de ikke er blevet beskadiget for tidligt, og at de ikke bringer dig eller dine passagerer i fare.
Top 5 byer i Danmark
Dine dæk har en "dækkode"-mærkning, som angiver deres fremstillingsdato med en kode. Denne kode består af 4 cifre, de to første angiver ugen og de næste to er fremstillingsåret. Med denne information kan du finde ud af, om dine dæk har passeret 5-års mærket eller ej.
I slutningen af dækkoden, angiver koden, at det blev fremstillet i den 47. uge af året 2014
Hvis dækkene ikke er blevet udskiftet 10 år efter deres fremstillingsdato, anbefaler Michelin at udskifte dem med nye dæk som en sikkerhedsforanstaltning. Denne anbefaling gælder også for reservedæk.
Lovgivningen siger, at et dæk skal skiftes, når slidbanen er mindre end 1,6 mm høj. Denne tærskel er angivet på dine dæk af slidbaneindikatorer, små hævede områder mellem slidbanerne, der måler denne højde præcist.
De indikerer, at dækket skal skiftes, når slidbanehøjden er faldet til niveauet for slidindikatorerne. På Michelin-dæk er små bump synlige på dækkets skulder for at hjælpe dig med at lokalisere slidindikatorerne på slidbanen.
Den sidste kilometer? Det er, når dit dæks slidbane faktisk har nået slidindikatorens grænse.
Alle Michelin serier er designet til at kombinere en fremragende levetid og et fremragende niveau af ydeevne lige til den sidste kilometer.
Som et eksempel kan vi med vores MICHELIN Primacy 4, MICHELIN CrossClimate 2 og MICHELIN Alpin 6 serier give billisterne optimal sikkerhed lige til den sidste kilometer.
Hvorfor gør vi dette? Fordi disse nye generationer af dæk har et slidbanemønster, der udvikler sig og gør det muligt for dækket at bevare sin ydeevne lige til det sidste, selv når det er slidt.
For at undgå akvaplaning (tab af kontrol ved kørsel på våd vej) skal der opbevares vand i dækkets slidbaner, før det tappes af bagtil og til siderne.
Efterhånden som dækket slides, er der færre hævede slidbaner og derfor færre steder at opbevare vand. I dette tilfælde rejser dækket sig med et lag vand mellem dækket og vejen. Dette resulterer i tab af greb og dermed tab af stabilitet og kontrol.
Michelins udviklende slidbanemønster sikrer, at dækket fortsætter med at opbevare og evakuere vand korrekt indtil slutningen af dækkets levetid, og undgår dermed fænomenet akvaplaning.
Personvogn
Køreglæde, der holder længe.
Personvogn
Sikkerhed skabt til at præstere i al slags vinterføre
Personvogn
Kørepræcision skabt til at holde i vanskeligt vinterføre
Personvogn
MICHELIN CROSSCLIMATE 2, mesteren i helårskategorien(1)
Personvogn
Sikkerhed skabt til at holde i al slags vejr
Personvogn
SUV- & 4x4
Sikkerhed, der holder længe.
Personvogn
SUV- & 4x4
El-eller hybridbil
MICHELIN e·PRIMACY: til elbiler, hybridbiler og biler med lavt brændstofforbrug.
Personvogn
Kørepræcision, der holder længe
Personvogn
Få mest muligt ud af din køreoplevelse med MICHELIN Pilot Sport 5.
Personvogn
Køreglæde, der holder længe.
Personvogn
Gør dig klar til banekørsel. Banedækket, som er tilladt på almindelig vej.