H24 Green GT prototype

WE RACE FOR CHANGE

Motorsport sætter fart på innovationen

DERFOR KØRER VI LØB

Motorsport, an accelerator of innovation #WeRaceForChange

Vi er stolte over gennem årtier at have demonstreret vores motorsportsdæks præstationer overalt i verden. Men i dag har motorsporten ændret karakter.   

Den kolossale udfordring, vi står over for, er at udvikle 100 % bæredygtige dæk til massemarkedet, hvis design og produktion har en begrænset indvirkning på Jordens ressourcer, biodiversitet og CO2-udledning uden at forringe de præstationer, der har gjort mærket MICHELIN til en succes.  

Derfor er motorsport mere end nogensinde et uvurderligt forsøgsområde og en værdifuld accelerator for teknologisk innovation. De ekstreme forhold, som er uløseligt forbundet med motorsport, giver os mulighed for at innovere, eksperimentere på rekordtid, lære, udtænke nye løsninger og sætte fart i udviklingen af bæredygtige løsninger, der er til gavn for alle.

VI KØRER LØB FOR AT FORANDRE OG FORBEDRE DEN MÅDE, VI ALLE BEVÆGER OS PÅ

We race for change - Performance made to last

Vi kører løb for at give vores partnere præstationer, der holder fra start til målstregen i løb. Vores forpligtelse over for dig er at levere en sikker køreoplevelse, som holder fra første til sidste kilometer takket være dæk, der er til at stole på helt ned til mindste tilladte mønsterdybde.(1)

We race for change - Sustainable materials

Vi kører løb for at tage nye udfordringer op. Vores dæk indeholder stadig større andele af biobaserede og genanvendte råmaterialer (2). De avancerede materialer, vi udvikler inden for motorsport, vil blive til gavn for alle Michelindæk fra 2025.

We race for change - simulation

Vi kører løb for at finde svar, simulere, lære af datavidenskab og overgå os selv. Vores brug af simuleringsteknik i motorsport er ved at blive udvidet til dækproduktion, hvilket resulterer i betydelige ressource- og CO₂ -besparelser.

MØD TEAMET OG HØR, HVORDAN VI KØRER LØB FOR FORANDRING

Michelin #WeRaceForChange - Dylan

Dylan, tyre performance engineer

Michelin #WeRaceForChange - Philippe

Philippe, tyre technician

Michelin #WeRaceForChange - Stéphanie

Stéphanie, chemist 

LE MANS: VORES FAVORITARENA FOR INNOVATION I 100 ÅR

Michelin innovations through the history of the 24H of Le Mans #WeRaceForChange

Le Mans 24-timers løbet – som foregår på veje, der normalt er åbne for hverdagstrafik – udsætter vores dæk for ekstraordinære begrænsninger, fra banens ujævne overflade til pludselige omslag i vejret og temperaturændringer. Alligevel skal vores dæk levere fejlfri, perfekt afbalancerede præstationer samt sikkerhed, greb og alsidighed fra løbets start til målstregen!

Innovationer, der her ændret mobiliteten:

The winner of the inaugural Le Mans 24 Hours was a Chenard & Walcker

Aftagelige dæk

1923: Vinderen af første udgave af Le Mans 24-timers løbet var en Chenard & Walker udstyret med dæk fra MICHELIN. Den gennemførte løbet med en gennemsnitshastighed på 92 km/t. Aftagelige dæk revolutionerede mobiliteten ved at kombinere modstandsdygtighed, lang levetid, komfort og brugervenlighed.

A Lancia B20 GT won its class on radial tyres at the 1951 Le Mans 24 Hours.

Radialdæk

1951: Dækket MICHELIN X, der blev patenteret i 1946 og markedsført fra 1949, havde en revolutionerende radial karkasse med metalbælter, der sikrede holdbar sikkerhed, komfort og brændstoføkonomi. En Lancia B20 GT vandt sin klasse på radialdæk i 1951-udgaven af Le Mans 24-timers løbet.

Michelin was the first to race slick tyres at Le Mans

Slicksdæk

1967: Michelin var den første, der kørte på slicksdæk i Le Mans. Dækkenes helt glatte slidbane uden mønster gav fremragende greb i tørt føre. Slicksdæk blev straks en succes med Alpine A210, der som den første i sin klasse gennemførte en omgang på under fire minutter, før den vandt i P1.6-kategorien.

Alpine A442, the 1978 Le Mans winner

Højtydende dæk

1978: Renault-Alpine A442B's sejr i Le Mans  i 1978 med højtydende radialdæk fra MICHELIN understregede radialteknologiens helt usædvanlige værdi. Resultatet blev efterfulgt af succes i Formel 1, hvilket var yderligere et bevis på radialdækkets overlegenhed og bidrog til, at denne teknologi blev industrinorm på verdensplan.

Teknologiske udviklinger, såsom fremskridtene inden for motorteknologi, fra benzin- og dieselmotorer til hybridmotorer, introduktionen af skivebremser og stadig mere sofistikeret aerodynamik, gav alle nye udfordringer for dækkene. De skulle tilpasse sig større begrænsninger, herunder højere udgangseffekter, belastninger og drejningsmoment, samtidig med at de skulle levere overlegne præstationer.  Michelins liste over sejre på Le Mans har matchet den utrolige revolution, løbet har oplevet med hensyn til præstationer. Alene i de sidste 10 år har det hjulpet de X LMP1-prototyper med at køre op til 750 km på et enkelt sæt dæk ved en gennemsnitshastighed på 240 km/t. Det svarer til mere end den distance, der tilbagelægges under to Formel 1-grandprixer.

Le Mans 2023: vi fortsætter med at innovere for en bæredygtig fremtid

Le Mans 24-timers løbets 100 års jubilæum bliver ikke en undtagelse, når det gælder innovationer fra Michelin:

  • De seneste MICHELIN Pilot Sport Endurance Slick og Wet udviklet til nutidens spændende Hypercar-prototyper blev designet 100 % virtuelt ved hjælp af simuleringsteknologi. Processen er nu blevet udvidet til udvikling af dæk til massemarkedet, hvilket resulterer i betydelige ressource- og CO2-besparelser.
     
  • I år vil vi afsløre et racerdæk, der indeholder 63 % bæredygtige materialer (biobaserede fornybare eller genanvendte materialer) til GreenGT's brintdrevne prototype og den fuldt elektriske Porsche GT4 ePerformance.  Denne bedrift blev muliggjort takket være vores viden om bæredygtige materialer til dæk og uden negativ indvirkning på dækkenes præstationer eller den samlede miljømæssige belastning.
Racing tyre that contains 63% sustainable materials
Designed to win

VORES DÆK ER DESIGNET TIL AT VINDE

Vi er den dækfabrikant med flest sejre i de store FIA og FIM verdensmesterskaber gennem de sidste 50 år.
b2 moto

MICHELIN, DET OFFICIELLE DÆK I MOTOGP™ -KLASSEN

VORES PARTNERE STOLER PÅ OS

Du kan også stole på Michelins dæk på bane eller på vej.

LÆS MERE OM, HVORFOR DU SKAL VÆLGE MICHELIN:

Collaborating with Porsche on its fully electric 718 Cayman GT4 E-Performance

Førende inden for elektrisk mobilitet

Vi er i allerforreste linje, når det gælder elektrisk mobilitet. Vores ingeniører arbejder tæt sammen med bil-, scooter- og cykelfabrikanter for at designe dæk med præstationer, der betyder noget for ejere af elektriske køretøjer. 

Følg os for at få mere info om motorsport 

JURIDISK MEDDELELSE

(1) Sidste kilometer betyder ned til mindste lovlige mønsterdybde (1,6 mm i Europa). Tjek venligst, hvad mindste lovlige mønsterdybde er i dit land. Du kan finde mere information på https://www.michelin.dk/performance-made-to-last.

(2) Michelin definerer bæredygtige materialer som enten genanvendte materialer eller biobaserede materialer, der kan gendannes inden for et menneskes levetid, og som ikke konkurrerer med fødevaresektoren. Michelin definerer ikke naturmaterialer, som ikke kan gendannes inden for et menneskes levetid, som bæredygtige – eksempelvis olie. Således er nogle materialer, selv om de er af naturlig mineralsk oprindelse, eksempelvis silica, ikke indregnet i Michelins definition af et ”bæredygtigt materiale”. Genanvendte materialer er de råmaterialer, der genereres ved enhver genanvendelsesproces, hvorved industrielt affald eller affald efter forbrug oparbejdes til produkter, materialer eller stoffer. Genbrug af energi og oparbejdning af materialer til anvendelse som energi er undtaget. (Baseret på definitionen i EU’s affaldsdirektiv). 


(3) Du kan finde mere information på https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.