Michelin klar med dæk til sports-SUV’er

2019-03-26

Med nyt dæk skræddersyet højtydende SUV’er sætter Michelin ny standarder. Uafhængige tests viser, at det nye Michelin Pilot Sport 4 SUV slår konkurrenterne på alle parametre: Kortest bremselængde på våd og tør vej – som nyt og slidt -, bedste vejgreb på våd vej og markant længste levetid.

De senere år har stået i SUV’ernes tegn, når europæiske bilkøbere har skullet vælge ny bil, og et hav af de højbenede biler er trillet ud på vejene. Herunder højtydende SUV-modeller fra prestigemærkerne. Og særligt de højtydende SUV’er har udfordret dækdesignerne. Med et højere tyngdepunkt og en højere vægt end traditionelle sportsbiler kræver sports-SUV’erne nemlig dæk, der er tilpasset markant heftigere centrifugal- og lateralkræfter.

Med det nye Pilot Sport 4 SUV kommer Michelins første high performance-dæk til de højbenede ”sportsbiler”. Dækket er udviklet fra grunden som et specialdæk til SUV-segmentet og erstatter Michelin Latitude Sport 3. Men dækket kan benyttes på alle SUV’er – fra 4x4, over de kompakte og mellemstore SUV’er til premium- og sportsmodellerne, hvor særligt sidstnævnte er i stærk fremgang.

Pilot Sport 4 SUV bygger på Michelins dækteknologier og -design udviklet til Pilot Sport-serien. Herunder sublim kontrol og stabilitet ved høje hastigheder kombineret med maksimal sikkerhed og lang levetid. I uafhængige test lavet af testorganisationen TÛV SÜD sætter Pilot Sport 4 SUV konkurrenterne til vægs på snart sagt alle vigtige parametre[1].

Nummer 1 i test på våd og tør vej
Sammenlignet med seks konkurrerende premiumdæk leverer Michelins nye SUV-dæk korteste bremselængde på våd og tør vej som nyt. På tør vej bremser dækket 1,8 meter kortere end gennemsnittet blandt konkurrenterne. På våd vej stopper det 3,15 meter kortere. Men bremseafstanden mellem Pilot Sport 4 SUV og konkurrenterne bliver endnu større, når dækkene er slidt. Her bremser Michelin-dækket hele 5,2 meter kortere end gennemsnittet af konkurrenterne.

TÜV SÜD’s test viser også, at Pilot Sport 4 SUV har bedre vejgreb på våd vej og markant længere levetid. På en 1.050 meter lange testbane var dækket 2,88 sekunder hurtigere end konkurrenterne. Og test af levetiden giver Michelin Pilot Sport 4 SUV hele 9.100 flere km i gummiet end gennemsnittet hos de seks konkurrenter i testen.

Resultat af avanceret teknologi
Michelin Pilot Sport 4 SUV introducerer bl.a. teknologi udviklet til de nyeste Formula E-dæk. Gummiblandingen kombinerer nye elastomer og silica for optimalt vejgreb, og et asymmetrisk mønsterdesign gør, at dækkets yderside er tilpasset til våd vej, mens indersiden matcher tørvejr. Det er med til at give Pilot Sport 4 SUV det bedste vejgreb i klassen. Samtidig er dækket udstyret med Michelins ”Dynamic Response” teknologi, der giver forbedrede styreegenskaber.

Pilot Sport 4 SUV leveres med Michelin Premium Touch Technology til dæksiderne. Det giver et visuelt flot udtryk og beskyttelser fælgkanterne mod ridser og skræmmer fra kantstene eller huller i vejen.

Det nye SUV-dæk er resultat af Michelins Long Lasting Performance-strategi. Her har selskabet siden 2016 fremmet en mere bæredygtig produktion og brug af dæk. Blandt andet med udvikling af dæk, hvor avanceret, ny dækteknologi optimerer holdbarhed og forbedrer dækkenes egenskaber helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.

Michelin Pilot Sport 4 SUV bliver lanceret i 53 størrelser fra 17” til 23” – heraf 18 størrelser helt nye produkter. Dækket kan allerede nu bestilles hos dækcentre og værksteder i Danmark.

[1] TÜV SÜD har august og september 2018 testet Michelin Pilot Sport 4 SUV op mod Goodyear Efficient Grip SUV, Hankook Ventus Prime 2, Continental ContiSportContact 5 SUV, Bridgestone Dueler H/P Sport, Dunlop SportMaxx RT2 og Pirelli Scorpion Verde. Dimension 235/60 R 18 107W.

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk