De seneste års milde vintre har øget bilejernes interesse for ét dæk, der kan håndtere både sommer og vinter. I Danmark sælger Michelin i dag flere helårsdæk end tidligere. Men selv om helårsdæk kan være et OK kompromis for nogle - og er bedre end f.eks. sommerdæk i vinterhalvåret - så er anbefalingen fortsat: Kør vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren.
- Vi mærker helt klart en større efterspørgsel på dæk, du kan køre med både sommer og vinter. Ikke mindst i et land som Danmark, hvor vi ikke lovmæssigt skal køre på vinterdæk, og samtidig har haft nogle milde vintre de senere år, fortæller Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.
Men selv om Danmark på papiret kunne ligne et mønsterland for helårsdæk, og Michelin sælger flere og flere CrossClimate-dæk herhjemme, så er helårsdæk ifølge Claus Chouhan et kompromis. Særligt om vinteren, hvis der er is og sne på vejene, slår han fast.
- Michelin CrossClimate kombinerer de bedste teknologier fra sommer- og vinterdæk, og var det første sommerdæk, der opnåede vintercertificeringen 3PMSF. Så det har bestemt godt vejgreb både ved 25 og 5 grader og passer udmærket til danske vej- og vejrforhold. Men lige som med andre helårsdæk, så viser utallige tests, at et regulært vinterdæk klarer sig bedre på sne og is end selv et godt helårsdæk, siger han.
Derfor anbefaler Michelin på linje med FDM og Dæk Specialisternes Landsforening, at bilister skifter mellem sommerdæk og vinterdæk, når sæsonen kræver det. En tommelfingeregel lyder: Kør på sommerdæk fra omkring april til og med september og på vinterdæk fra oktober til marts.
- Vi plejer at sige, at når gennemsnitstemperaturen henover døgnet kommer under 7 grader, så bør du have vinterdæk på bilen. Rent metrologisk passer det med, at du bør booke tid til dækskifte i slutningen af oktober og kort ind i november, forklarer Claus Chouhan.
Helårsdæk - mest til begrænset kørselsbehov
Ifølge Claus Chouhan er det særligt bilister, der bor i byen og har et begrænset kørselsbehov - og kan lade bilen stå, hvis vintervejret rammer - der typisk kan klare sig med helårsdæk. Og helårsdæk er under alle omstændigheder bedre end at køre på enten sommerdæk eller vinterdæk hele året.
- Vi ved fra vores bilistrundspørger, at der er relativt mange, der kører rundt på sommerdæk hele året. I de tilfælde er et helårsdæk klart at foretrække, da det er udviklet specifikt til at kunne klare begge sæsoner. Så hvor det reelt kan være farligt at køre med et sommerdæk om vinteren - særligt i sne og is - så er et helårsdæk langt bedre. Det skal bare ikke være en sovepude. For er du afhængig af din bil i dagligdagen, bør du altid vælge vinterdæk om vinteren, siger han.
FAKTA: Sådan læser du dækket
I Danmark er der ingen lovkrav om vinterdæk. Men vælger man et dæk med snefnugsymbolet (3PMSF), så har man et dæk med betydelig større sikkerhed på vinterveje end dæk uden dette symbol. Snefnugsymbolet viser også, at dækket regnes som et vinterdæk i f.eks. Sverige, Finland og Tyskland. Men da symbolet findes på mange produkter, der anvendes til vinterbrug i hele verden, bør man altid vælge et dæk, der passer bedst til ens kørselsbehov. Her kan det lokale dækcenter yde værdifuld rådgivning.
I flere af Danmarks nabolande er vinterdæk lovpligtige. I Finland og Sverige er det lovpligtigt at køre på vinterdæk fra 1. december til 31. marts - Michelin CrossClimate er dog godkendt til vinterbrug i Sverige. I Tyskland er vinterdæk eller helårsdæk mærket 3PMSF lovpligtige, når det er vintervejr. I Norge kræver lovgivningen, at dæk, som benyttes om vinteren, har mindst 3 mm slidbane, og at de som minimum er mærket M+S.
Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com
Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2019 200 millioner dæk (www.michelin.com).