Nordiske Michelin-stjerner bliver uddelt den 13. september 2021

Datoen for præsentationen af 2021-udgaven af Michelin Guide Nordic Countries ligger nu fast. Den 13. september kl. 20.00 bliver Michelin-stjernerne offentliggjort i koncerthuset i Stavanger. For første gang som både live onlineevent og i direkte TV-transmittering.

I kølvandet på svære tider for hele fødevarebranchen under pandemien ser Michelin Guiden nu frem til at præsentere 2021-udgaven af Michelin Guide Nordic Countries den 13. september.

Årets præsentation vil kunne følges på sociale medier, fx Michelin Guidens YouTube-kanal, og via mediesamarbejder med norske VG og svenske Aftonbladet. Samtidig bliver uddelingen af Michelin-stjernerne i år for første gang transmitteret på TV via Matkanalen (Norge) og Godare (Sverige).

”Vi oplever, at tingene bedres i fødevarebranchen. Kokkene har igen fået travlt, og madelskere er begyndt at vende tilbage til restauranterne. Derfor er vi glade for, at vi nu kan invitere alle med til præsentationen af den nye årgang af Michelin Guide Nordic Countries - denne gang også som et stort TV-show,” fortæller Gwendal Poullennec, international direktør for Michelin Guide.

”Vores inspektører og alle bag årets præsentation har fulgt restauranterne i det tempo, de har kunnet genåbne. Og vi har gjort alt for at opretholde den grundighed og konsistens, der altid har været i vores metodik og tilgang. Når Stavanger den 13. september er gastronomiske fyrtårn for en aften, hylder vi det talent, den kreativitet og den udholdenhed, som en hel branche har præsteret og som imponerer os alle dybt,” tilføjer han.

2021-udgaven af Michelin Guide Nordic Countries udkommer i år alene digitalt. Det sker på guidemichelin.com og via den nye Michelin Guide App, der kan hentes gratis til iOS- og Androidtelefoner.

TV-transmissionen fra årets arrangement har den norske skuespiller Line Verndal som vært og vil præsentere alle de nye stjernerestauranter, ligesom branchens indsats på bæredygtighed hyldes med uddelingen af Michelins grønne stjerner. Endelig uddeles den særlige Michelin Award til nye, lysende kokketalenter og personer, der formår at præge den gastronomiske udvikling i Norden.

”Vi ser frem til at producere og transmittere årets uddeling af Michelin-stjerner. Interessen for Michelin-restauranterne er stor og vokser i takt med, at flere og flere får øjnene op for, hvad Norden tilbyder. Som en skandinavisk mad-kanal er vi glade for at kunne dække og dele begivenheden med vores seere,” siger Øivind Lindøe, CEO hos Matkanalen.

”Værts- og partnerskabet med Michelin Guiden er en gylden mulighed for hele Stavanger-området til at vise de fantastiske kulinariske oplevelser og det gastronomiske potentiale, vi har. Vi har udsøgte restauranter med nogle af Norges bedste kokke, og så er vi en region med et unikt udvalg af eftertragtede ingredienser. Den opmærksomhed, der er omkring Michelin Guiden, vil endnu en gang vise, at Stavanger er en destination, der byder på spændende spiseoplevelser,” siger Elisabeth Saupstad, direktør for turisme hos Visit Region Stavanger.

”Vi er stolte over at præsentere årets nordiske Michelin-guide i Stavanger. Rollen som værtsby er en stor mulighed for både byen, vores restauranter og talentfulde kokke og for hele regionen, som er et centrum for landbrug og fiskeri. Så vi ser frem til, at koncertsalen i Stavanger bliver rammen om en fantastisk digitalt event og et storslået TV-show,” siger Kari Nessa Nordtun, borgmester i Stavanger.

For yderligere kontakt venligst

Lotta Wrangle, Pressechef for Michelin i Norden, +46 72 250 07 40, lotta.wrangle@michelin.com

Om Michelin

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2019 200 millioner dæk (www.michelin.com).

2021 08 11 news 1
2021 08 11 news 2