Nye Michelin Road Classic

2020-12-15

Michelin lancerer nu sin nye dækserie Michelin Road Classic med et udpræget retro-design. Dækket er udviklet specielt til klassiske motorcykler og moderne klassikere udstyret med hjul i størrelserne 17, 18 og 19 tommer.

Michelin Road Classic erstatter det populære Pilot Activ-dæk. Det nye dæk er i handlen fra og med januar 2021 og forener et stilet retro-design med de nyeste materialer og dækteknologier.

Med et rotationsbestemt mønster og en fordeling mellem dækriller og gummiet på 26 procent sikrer Michelin Road Classic en sublim balance i forhold til performance og æstetik. Da selve midterpartiet og dækskulderne er glatte får dækket optimal kontakt med vejen og forbedret greb på tør vej. På våd vej sikrer ny 100 procent silica-gummiblanding kombineret med dækrillernes affræsede kanter, som skærer igennem vandet, at Road Classic også har solidt greb i vejen under vanskeligere forhold. Alt sammen uden, at Michelin har måtte gå på kompromis med dækkets holdbarhed.

En kompleks ligning
Kroppen i et motorcykeldæk skal løse en kompleks ligning på en sikker og holdbar måde. Dels skal den kunne bære vægten af motorcykel, fører og passager - og give god komfort. Dels skal dækkroppen kunne klare høj fart uden at deformeres og begrænse den varmeophobning, der skabes mellem de forskellige komponenter i dækket, for at reducere slitage.

Ved hjælp af to Bi-NST-lag direkte under slidbanen opfylder dækkroppen i Michelin Road Classic samtlige disse krav. Bi-NST-laget forhindrer, at dækkroppen udvides af centrifugalkraften ved højere hastigheder. Det betyder, at dækket bevarer sin optimale kontaktflade mod vejen selv ved høj fart.

Under de to øverste lag findes desuden to Bi-NC-lag, der afstiver dækket for at klare vægtpresset og give stabilitet og god komfort i alle køresituationer. Endelig har Michelin bygget et lufttæt butyl-bånd ind i dækket, så det kan monteres både med og uden slange - alt efter fælgtypen (tube less eller normal).

Sammenlignet med sin forgænger gør de nye dækteknologier og designelementer, at Michelin Road Classic leverer endnu bedre performance. Ikke mindst når det gælder stabilitet, vejgreb på våd og tør vej samt kørekomfort og køreegenskaber. Michelin Road Classic-serien består af fordæk i ni dimensioner og bagdæk i ti dimensioner.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 170 lande, har 127.000 medarbejdere i verden og 69 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2019 200 millioner dæk (www.michelin.com).

a1e5161d3ee60267 800x800ar
91cb3e558201284f 800x800ar