24 hours of Le Mans

LE MANS 24-TIMERS LØBET

Vi fejrer 100 års passion for motorsport

Det ultimative udholdenhedsløb for mennesker, maskiner og dæk

Le Mans 24-timers løbet er verdens mest berømte og prestigefyldte billøb. Det blev afholdt for første gang i 1923 og fejrer derfor sit 100-års jubilæum i 2023. Michelin vandt den første udgave af løbet i samarbejde med den franske bilfabrikant Chenard & Walcker. Det blev starten på en lang succeshistorie for Michelins dæk. Løbet er arrangeret af den franske automobilklub ACO (Automobile Club de L’Ouest) og er et af løbene i FIA World Endurance Championship. Det er det længste løb i serien og finder sted rundt om løbskalenderens længste og hurtigste bane (længde: 13,626 km/gennemsnitshastighed: 240 km/t).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

Der er én regel for at vinde: den bil, der kører den længste distance på 24 timer, vinder.
I 2023 var mere end 325.000 tilskuere vidner til sejren for Ferrari 499P #51, der tilbagelagde en distance på mere end 4.659 km eller 342 omgange med en gennemsnitshastighed på 194,1 km/t. Ligesom i 1923 var løbet præget af regn, der faldt i form af to voldsomme byger, som skabte kaos blandt de 62 deltagere. Bygerne førte også til flere afbrydelser, og selv om det var intenst, havde løbet svært ved at finde en form for rytme indtil omkring midnat lørdag. I sidste ende skiftede løbet praktisk talt fører 40 gange i løbet af de 24 timer! 

Slut dig til Allan McNish og opdag hemmelighederne bag Michelins Le Mans-vindende dæk!

Allan McNish, 3 gange vinder af Le Mans 24-timers løbet (1998, 2008 og 2013), giver dig et eksklusivt kig bag kulisserne, hvor du kan se, hvordan vores racerdæk laves!  Hvordan skabes, designes, fremstilles og testes dækkene, før de monteres på bilerne i verdens største udholdenhedsløb? Hvordan arbejder ingeniører, teknikere og kørere sammen for at opnå de bedste præstationer, som i sidste ende vil føre til sejr? Få mere at vide i denne serie med frem afsnit.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Dækserien MICHELIN Pilot Sport til hypercars & LM GTE Am-biler

Alle tilmeldte hypercars og LM GTE Am-biler konkurrerer i 2023-udgaven af Le Mans 24-timers løbet på dæk fra serien MICHELIN Pilot Sport.

bannière pneu

I modsætning til de andre runder i World Endurance Championship, hvor holdene er begrænset til to typer slicksdæk, tillader reglerne for Le Mans 24-timers løbet brugen af alle de tre typer slicks-gummiblandinger.

Hypercar-holdene kan vælge mellem tre typer slicks (Soft, Medium, Hard). 
  • Soft: bløde dæk bruges ved temperaturer under 15 °C eller ved natløb. 
  • Medium: mellemhårde dæk bruges ved temperaturer over 15 °C.
  • Hard: hårde dæk bruges ved temperaturer over 30 °C.
  • Der findes også en alsidig valgmulighed, WET, til forhold, der spænder fra fugtigt til meget vådt vejr. 

 

Hypercars er hovedklassen for sportens mest kraftfulde prototyper (omkring 1.000 hk). Kategorien omfatter LMH-biler (Le Mans Hypercar), der køres af Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus og Vanwall), plus LMDh-prototyperne (Le Mans Daytona hybrid) fra Porsche og Cadillac.

LM GTE Am-biler kan vælge mellem tre forskellige typer slicksdæk og to regnvejrsdæk. 
  • Soft: bløde dæk bruges for eksempel ved temperaturer under 20 °C eller ved natløb. 
  • Medium: mellemhårde dæk bruges mellem 15 °C og  35 °C. 
  • Hard: hårde dæk bruges ved temperaturer over 30 °C. 
  • Regnvejrsdæk: Michelins Drying Wets-dæk (til næsten tørre forhold) og Full Wets-dæk (kraftigere regn) har identiske dækmønstre. 

 

I anledning af Le Mans 24-timers løbets 100-års jubilæum vil Michelins dæk have en farvet markering på dæksiden, for lettere at kunne identificere hvilken bil der kører på hvilken type dæk på et givet tidspunkt.

Michelin er blevet udnævnt af FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) og ACO til at være den eneste dækleverandør til hypercar-prototyperne. Reglerne for LM GTE Am-klassen tillader åben konkurrence mellem dækmærker, men alle deltagerne har siden 2018 valgt at køre på Michelindæk.

Du kan finde mere information om Le Mans 24-timers løbet og Michelins dæk til løbet i vores løbsguide 2023.

Store bilfabrikanter stoler på Michelin ved Le Mans

Med samlet set 32 sejre, herunder en igangværende periode på 26 sejre i træk siden 1998, har Michelin exceptionel erfaring med Le Mans 24-timers løbet og en enestående ekspertise. Alle de 16 hypercar-prototyper, der deltager i løbet i 2023, er udstyret med MICHELIN Pilot Sport-dæk. Det er første gang, at Michelin har arbejdet med så mange biler i hovedklassen. Ferrari, Porsche, Cadillac og Peugeot har meldt sig ind i kampen i år sammen med Toyota, som var det første globale bilmærke, der forpligtede sig til denne kategori. Udfordringen for Michelin er at forsyne disse biler med de dæk, der er så konkurrencedygtige som muligt, eftersom de bestræber sig på at vinde Le Mans 24-timers løbets 100-års jubilæumsløb.

Hypercar-kørerne er alle garvede professionelle og repræsenterer det bedste inden for udholdenhedsløb. Listen byder på adskillige tidligere Le Mans-vindere såvel som tidligere Formel 1-kørere som Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi og F1-verdensmesteren fra 1997, Jacques Villeneuve.

Resultater fra Le Mans 24 timers løbet: Michelins 26 sejre i træk siden 1998

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.