MICHELIN GØR NOGET FOR AT REDUCERE MILJØPÅVIRKNINGEN

Vi viser vejen mod mobilitet med reduceret miljøbelastning(1) ved at udvikle produkter og løsninger, der gør mobilitet sikrere, mere tilgængelig og mere effektiv.

VI INNOVERER FOR AT DESIGNE DE NYE GENERATIONER AF DÆK

Vi følger et charter om økodesign for at vurdere vores dæks miljøpåvirkning på alle faser i deres livscyklus(2) for at reducere den samlede påvirkning og samtidig bevare eller endda forbedre præstationerne.

Motion For Life, Michelin - Performance Made to Last 15s - USA

Vi bekæmper spild ved at designe dæk, der er lavet til at holde

Den reelle forandring er at forandre mindre. At stå distancen med dine dæk. Vores forpligtelse er at sikre, at du har en langvarig og sikker(3) køreoplevelse fra første til sidste kilometer(4) med dæk, der er designet, så du kan stole på dem(5) indtil mindste lovlige mønsterdybde.

Motion For Life, Michelin - Environment 15s

Reduktion af køretøjers energiforbrug og CO₂-udledning

Lavere brændstofforbrug takket være lav rullemodstand. Siden præsentationen af det oprindelige MICHELIN Energy Saver-dæk i 1992 har vi lanceret seks generationer af personvognsdæk med forbedret energieffektivitet: på 30 år har vi halveret rullemodstanden for førende dækserier til personvogne.(6)

Motion For Life, Michelin - Recycling 15s - USA

Vi investerer i genanvendelse for at konvertere affald til dæk

Fremstilling af dæk med yogurtbægre eller plastikflasker. Disruptive innovationer i biobaserede og genanvendte materialer vil gøre det muligt for os at omdanne hverdagsaffald(7) til materialer til blandt andet nye dæk . Og i 2030 er det vores mål at have brugt op til 13, 5 millioner tons genanvendte materialer i vores dæk.(8)

Vores første økodesignede dæk: MICHELIN e·Primacy

MICHELIN e·PRIMACY er det første økodesignede Michelindæk, hvis livscyklusvurdering er indarbejdet i dets design. Det er også det første dæk på markedet, for hvilket der er udgivet en miljøvaredeklaration (EPD).

MICHELIN e.PRIMACY tyre

Vers un pneu durable

En dækserie til personvogne med 45 % bæredygtige materialer(9)

I oktober 2022 præstenterede vi en dækserie til personvogne, der indeholder 45 % bæredygtige materialer, og som er godkendt til kørsel på vej.
Dækket har præstationer på samme niveau som nuværende dæk.(10) Vi er godt på vej til at nå det foreløbige mål på 40 % biobaserede eller genanvendte materialer(11) for alle dækserier i 2030 frem mod 100 % i 2050.

 

MICHELIN UPTIS-prototype

MICHELIN UPTIS-prototypen(12) er en samlet luftfri løsning (dæk og hjul) til personvogne. Den reducerer risikoen for flade dæk og andre problemer med lufttab som følge af punkteringer eller risici på vejene og reducerer desuden miljøbelastningen.

New generation of airless tire | Michelin

A Visionary Concept Tire | Michelin

VISION-konceptdækket, et dæk lavet af 100 % bæredygtige materialer

VISION-konceptdækket blev afsløret i 2017 og består af både et hjul og et luftløst dæk. 

VISION-konceptdækket er biobaseret, opkoblet og har fornybar slidbane og er et overbevisende eksempel på, hvordan vores bæredygtige udviklingsmodel vil transformere dæk fra nu og frem til 2050 og nå målet om, at dæk skal være lavet af 100 % biobaserede eller genanvendte materialer i 2050.

I 2050 vil vores dæk være 100 % bæredygtige.

A recipe not as easy as it looks!

MERE FART PÅ UDVIKLINGEN AF BÆREDYGTIGE LØSNINGER GENNEM MOTORSPORT

Racing Today for Tomorrow’s Sustainable Mobility | Michelin

Et dæk lavet af mere end 50 % biobaserede og genanvendte materialer

Vi har udviklet et racerdæk, der allerede nu indeholder 53 % biobaserede og genanvendte råmaterialer. Det er monteret på den brintdrevne prototype GreenGT H24, en bil udviklet til enduranceløb, og på Porsche GT4 ePerformance.  Dette meget højtydende dæk viser, at disruptive teknologier stadig kan præstere under ekstreme løbsforhold.


Bæredygtige dæk er allerede på banen!

Vi udviklede dækkene til MotoE-verdensmesterskabet – dæk, hvori der i sæsonen 2022 i gennemsnit indgik 40 %(13) genanvendte og biobaserede materialer, og som samtidig havde præstationer på et højt niveau. Disse dæk blev benyttet af 18 kørere i de 12 løb i MotoE i sæsonen 2022.

What are sustainable materials? - Michelin Motorsport

UDVIKLING AF BÆREDYGTIGE INNOVATIONER OG LØSNINGER UD OVER DÆK

Nogle få eksempler på vores bæredygtige innovationer:

MS HYDROGENE GB

Vi gør brintmobilitet til en realitet

Vi har beskæftiget os med brint de sidste 20 år. Vi er overbeviste om, at brintmobilitet bliver en af de væsentlige komponenter i ren mobilitet som supplement til elektriske batterier.

Fostering sustainable gastronomy

Vi fremmer bæredygtig gastronomi

Guide Michelin er engageret i at støtte bæredygtig gastronomi. De grønne stjerner – eller femkløvere, som startede i 2020, er en ny  anerkendelse til kokke, der hjælper med at gøre gastronomi mere ansvarlig, hvilket giver deres kunder mulighed for at have en mere bæredygtig livsstil.

WISAMO - Maritime Nantaise

Renere skibsfart

Projektet WISAMO (Wing Sail Mobility) består i et automatisk system med et oppusteligt sejl placeret på en teleskopmast, der kan indbygges på handelsskibe og lystbåde. Det revolutionerende design gør det muligt for skibe at reducere deres brændstofforbrug og CO2-udledning.

Expansion of Michelin Ecological Reserve

Bevarelse af biodiversiteten

I 2004 oprettede Michelin Gruppen Michelin Ecological Reserve som en del af dens Ouro Verde Bahio-program, et initiativ for bæredygtig udvikling, der har som mål at teste en produktionsmodel for naturgummi, der samtidig stimulerer den økonomiske og sociale udvikling og bevarer biodiversiteten.

LÆS MERE OM, HVORFOR DU SKAL VÆLGE MICHELIN:

Rækkevidden er en udfordring for elbiler

Førende inden for elektrisk mobilitet

Vi er i allerforreste linje, når det gælder elektrisk mobilitet. Vores ingeniører arbejder tæt sammen med bil-, scooter- og cykelfabrikanter for at designe dæk med præstationer, der betyder noget for ejere af elektriske køretøjer.

Sustainable Development and Mobility

Bæredygtig udvikling og mobilitet

Michelin Gruppens sociale ansvar er indarbejdet i vores strategi for bæredygtig udvikling og mobilitet. Målet er at gøre Michelin til en af de mest innovative, ansvarlige og højtydende virksomheder på verdensplan på alle vores ansvarsområder: økonomisk, miljømæssigt, socialt og samfundsmæssigt.

map search desktop

Find en forhandler af Michelindæk tæt på dig på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Motorbike
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg

Vilkår

(1) Mere information på https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/

(2) Fra råvareforsyning og produktion til brugs- og genanvendelsesfaserne.

(3) Bremseevne i vådt føre i slidt tilstand  – Eksterne test udført af i juni 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 91V på en VW Golf 8 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning).​

(4) Sidste kilometer betyder ned til mindste lovlige mønsterdybde (1,6 mm). Du kan læse mere på https://www.michelin.dk/performance-made-to-last.

(5) Følgende dækserier er designet, så de tilbyder lang levetid og præstationer, der holder længe: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e·Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV,  MICHELIN Alpin 6 og MICHELIN Pilot Alpin 5.

(6) Intern beregning, der sammenligner MICHELIN Energy (RM>12 kg/T) med  MICHELIN e·Primacy og MICHELIN Pilot Sport EV(RM <5 kg/T).

(7) "Hverdagsaffald": affaldstræ, madbeholdere, plastikflasker osv.

(8) Kumulativ beregnet mængde af genanvendte materialer forbrugt af Michelin Gruppen mellem 2020 og 2030 i fremstillingen af deres dæk med det mål at nå 40 % genanvendte materialer i 2030.

(9) Michelin definerer bæredygtige materialer som enten genanvendte materialer eller biobaserede materialer, der kan gendannes inden for et menneskes levetid, og som ikke konkurrerer med fødevaresektoren. Michelin definerer ikke naturmaterialer, som ikke kan gendannes inden for et menneskes levetid, som bæredygtige -  eksempelvis olie. Således er nogle materialer, selv om de er af naturlig mineralsk oprindelse, eksempelvis silica, ikke indregnet i Michelins definition af et ”bæredygtigt materiale”. 

(10) Baseret på interne test, sammenligning med det nuværende MICHELIN Primacy 4 235/55 R 19 105W på markedet.

(11) Genanvendte materialer er de råmaterialer, der genereres ved enhver genanvendelsesproces, hvorved industrielt affald eller affald efter forbrug oparbejdes til produkter, materialer eller stoffer. Genanvendelse af energi og oparbejdning af materialer til anvendelse som energi er undtaget. (Baseret på definitionen i EU’s affaldsdirektiv). 

(12) UPTIS: UPTIS eller Unique Puncture-proof Tyre System er et luftløst dæk udviklet i samarbejde med Maxion, leverandøren af en specifik fælg til UPTIS-dækket.

(13) Svarende til det vægtede gennemsnit af for- og bagdækkenes masse, henholdsvis 33 % og 46 % bæredygtige materialer.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.