(1) Mere information på https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/working-towards-sustainable-mobility/
(2) Fra råvareforsyning og produktion til brugs- og genanvendelsesfaserne.
(3) Bremseevne i vådt føre i slidt tilstand – Eksterne test udført af i juni 2021 af TÜV SÜD Product Service, på opdrag fra Michelin, opbremsning fra 80 til 20 km/t med dimensionen 205/55 R 16 91V på en VW Golf 8 (slidt betyder slidt ned på maskine til den slidindikator, som er fastsat i den europæiske forordning).
(4) Sidste kilometer betyder ned til mindste lovlige mønsterdybde (1,6 mm). Du kan læse mere på https://www.michelin.dk/performance-made-to-last.
(5) Følgende dækserier er designet, så de tilbyder lang levetid og præstationer, der holder længe: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e·Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV, MICHELIN Alpin 6 og MICHELIN Pilot Alpin 5.
(6) Intern beregning, der sammenligner MICHELIN Energy (RM>12 kg/T) med MICHELIN e·Primacy og MICHELIN Pilot Sport EV(RM <5 kg/T).
(7) "Hverdagsaffald": affaldstræ, madbeholdere, plastikflasker osv.
(8) Kumulativ beregnet mængde af genanvendte materialer forbrugt af Michelin Gruppen mellem 2020 og 2030 i fremstillingen af deres dæk med det mål at nå 40 % genanvendte materialer i 2030.
(9) Michelin definerer bæredygtige materialer som enten genanvendte materialer eller biobaserede materialer, der kan gendannes inden for et menneskes levetid, og som ikke konkurrerer med fødevaresektoren. Michelin definerer ikke naturmaterialer, som ikke kan gendannes inden for et menneskes levetid, som bæredygtige - eksempelvis olie. Således er nogle materialer, selv om de er af naturlig mineralsk oprindelse, eksempelvis silica, ikke indregnet i Michelins definition af et ”bæredygtigt materiale”.
(10) Baseret på interne test, sammenligning med det nuværende MICHELIN Primacy 4 235/55 R 19 105W på markedet.
(11) Genanvendte materialer er de råmaterialer, der genereres ved enhver genanvendelsesproces, hvorved industrielt affald eller affald efter forbrug oparbejdes til produkter, materialer eller stoffer. Genanvendelse af energi og oparbejdning af materialer til anvendelse som energi er undtaget. (Baseret på definitionen i EU’s affaldsdirektiv).
(12) UPTIS: UPTIS eller Unique Puncture-proof Tyre System er et luftløst dæk udviklet i samarbejde med Maxion, leverandøren af en specifik fælg til UPTIS-dækket.
(13) Svarende til det vægtede gennemsnit af for- og bagdækkenes masse, henholdsvis 33 % og 46 % bæredygtige materialer.