motorcykel leder artikel jeg vedligeholder mine daek tips og raad

Dækslitage

Hvorfor slides nogle dæk hurtigere end andre?

motorcykel leder artikel slitage tips og raad

moto edito wear help and advice

Et dæks endelige kilometertal afhænger af forskellige faktorer:

Nogle af dem er inden for motorcyklisten kontrol: lufttryk, belastning, kørehastighed, kørestil (opbremsning og acceleration).

Andre er ikke og vil kræve, at du ændrer din kørsel:

  • Kørsel på vej: hvor kurvet vejen er, typen af underlag
  • Offroadkørsel: Terræntype (sand, grus, mudder ...), omgivelsestemperatur

Det er dækkets mønster, som har størst betydning for dækkets vejgreb. Når det slides, kan det miste sin evne til at dræne vand væk. Det er derfor vigtigt at køre langsommere på våde underlag.

Overvej at kontrollere dine dæk regelmæssigt for slitage.

Hvordan kontrolleres dæk for slitage?

Du bør altid tjekke dækket for slitage flere steder på mønsteret.

Du kan kontrollere med en mønsterdybdemåler eller bruge slidindikatoren på selve dækket (som angives med et symbol på siden, hvis der er en slidindikator). Når den mindste lovlige eller tekniske brænse er nået, bør dækket kasseres og udskiftes.

Hvornår og hvordan kontrollerer du dine dæk?

Dæk bør kontrolleres regelmæssigt for at opdage unormal slitage og potentielle skader.
Følg nedenstående trin i den angivne rækkefølge:

Mønsteret: Se efter fremmedlegemer, revner, skader og usædvanlig slitage
Siderne: Se efter stødskader (fortov, huller i vejen ...), revner, sprækker eller usædvanlig deformation
Fælgen og området rundt om fælgen: Se efter mærker forårsaget af afskrabninger eller skader på fælgen.
Alle sprækker, revner og synlige deformationer i dækmønsteret, dæksiden eller området, hvor dæk og fælg mødes, skal undersøges grundigt (internt/eksternt) af en fagmand. Det samme gælder enhver svækkelse af fælgen.

Du må under ingen omstændigheder montere dæk igen, hvis de udviser tegn på skader såsom en deformeret eller synlig kanttråd, gummi eller lag, der er løse, skader på grund af olie eller ætsende stoffer, marmorering eller afskrabninger på det indvendige gummi som følge af kørsel med for lavt lufttryk.

Kontrollér, at ventilens støvhætter er i en tilfredsstillende tilstand. Udskift dem, hvis du er i tvivl.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+