motorcykel banner offroad soeg daek

Lufttryk offroad

Lufttryk

Af sikkerhedsmæssige grunde og for at optimere dækkets forventede levetid er det vigtigt, at dækket altid er pumpet op til det korrekte lufttryk. At køre med korrekt lufttryk i dækkene i henhold til fabrikantens anbefalinger gør også en stor forskel ved manøvrering på lige strækninger og i sving samt ved opbremsning og lave hastigheder. At køre med dæk med for lavt lufttryk kan føre til hurtig slitage og uoprettelige skader og øger markant risikoen for, at dækket roterer på eller løsner sig fra fælgen, selv ved brug af fælglås.

Anbefalede lufttryk i offroaddæk er kun egnet til begrænset varighed, hastighed og belastning på underlag beregnet til høje hastigheder såsom veje. Højere lufttryk anbefales, hvis man ikke kan undgå at køre på vej. Forlænget kørsel på vej bør helt undgås. Dæk taber gradvis luft, og det er derfor vigtigt at kontrollere lufttrykket systematisk inden brug. Husk at sætte ventilhætten på igen, når du har kontrolleret lufttrykket. Sammen med ventilen sikrer den en lufttæt lukning.

motorcykel leder artikel - offroad lufttryk board

moto edito recommended pressures off road news events

Anbefalede lufttryk

Dette er lufttryk anbefalet af Michelin alt efter terræn,
vejrforhold, hvor kraftig motorcyklen er og kontroltype:

MICHELIN Bib Mousse: Michelins løsning ved punkteringer offroad!

Bib Mousse er opfundet af MICHELIN og beregnet til cross country, rally, enduro og MX og er:

  • Lettere end en forstærket slange, med et lufttryk svarende til 0,9 bar (13psi), og det fjerner besværet ved en punktering.
  • Designet eksklusivt til dæk af mærket MICHELIN og til fritidsbrug i al slags terræn.

Den maksimale hastighed med et MICHELIN Bib Mousse er 130 km/t. Det er mærket med bogstaverne NHS (Not for Highway Service). Derfor må det ikke bruges på offentlig vej.

MICHELIN Bib Mousse bør ikke opbevares længe ved temperaturer over 30 °C, og det er bedst helt at undgå temperaturer over 40 °C.

Det kan maks. bruges i 6 måneder efter monteringen, men levetiden for MICHELIN Bib Mousse varierer betydeligt alt efter, hvor intenst det bruges og den disciplin, det bruges til. For eksempel er levetiden meget kortere ved brug til motocross end til enduro.

Inden kørsel ved høj hastighed anbefaler vi at varme dækket og MICHELIN Bib Mousse gradvist op ved moderat hastighed.

Påfør Michelin-gel, hver gang, du sætter MICHELIN Bib Mousse på eller tager det af. Dette gælder både nye og brugte dæk, da det forlænger levetiden og forhindrer kraftig overophedning.
 

motorcykeldaek bib mousse persp

michelin picture bib mousse

motorcykel leder artikel bib mousse teknologi info offroad nyheder begivenheder

moto edito bib mousse tech info off road news events

Manøvrering og opbevaring

Dine dæk bør opbevares et tørt og tempereret sted med udluftning. De bør ikke udsættes for direkte sollys og beskyttes mod ekstreme temperaturer, alle slags kemikalier og enhver form for opløsningsmiddel eller kulbrinte, da disse kan påvirke gummiet. De bør ligeledes opbevares langt fra skarpe genstande, som kan skade gummiet (fx skarpt metal eller træ) og beskyttes mod direkte varme og elektricitet.

Trial-råd

Trial-dæks udformning gør dem vanskelige at montere. Du risikerer at knække wirerne, hvis du presser for hårdt. Følg monteringsanvisningerne nøje, når du fastgør fælgkrogene (smør, hold godt fast i kanttråden på den modsatte side af fælgen - udøv ikke for meget kraft på kanttråden). Ved oppumpning sættes der en gummiring mellem dækkets kanttråd og fælgen, eller brug en godt spændt strop på øverste bæltelag for at gøre det muligt at pumpe den første luft ind.

Dækslitage

Dækmønsteret sørger for det meste af dækkets vejgreb. Efterhånden som det slides, forringes grebet. Husk derfor regelmæssigt at se dine dæk efter for slitage: se, hvor dybt dækmønsteret er, og om slitagen er jævn. Lufttrykket har også en direkte indvirkning på slitagen.

To mulige klassificeringer for  samme dækdimension

Pas på! Der er to mulige klassificeringer for samme dækdimension.

 

 

  • Gammel klassificering: Enduro, Desert, Range 12

  • Ny klassificering: Starcross, AC10, Trial Light og Xlight
    For dækserierne Enduro, Desert, S12XC og M12XC er betegnelsen for dækstørrelsen baseret på dækkets bredde målt på slidbanen.

    For dækserierne Starcross, AC10 Trial Light og Xlight er betegnelsen for dækstørrelsen baseret på dækkets bredde målt på dæksiden.

    Et 130/70-19 Cross Competition S12XC svarer til et 110/90-19 Starcross 5.
     

motorcykel leder artikel ord offroad nyheder begivenheder

wording off road

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+