motorcykel leder artikel adrenalin dæk

Lufttryk på bane

Korrekt lufttryk gør det muligt at opnå optimale præstationer(*). Lufttrykket skal justeres ved omgivelsestemperatur og afhænger af de dæk, du har valgt at montere på din motorcykel :
 

Minimumslufttryk i kolde dæk FOR med dæk og fælg ved omgivelsestemperatur (**)

Minimumslufttryk i kolde dæk BAG med dæk og fælg ved omgivelsestemperatur (**)

Mållufttryk FOR , når dækket er varmt (efter 6 omgange)

Mållufttryk BAG, når dækket er varmt (efter 6 omgange)

MICHELIN POWER PERFORMANCE SLICK

2.1 BAR

1.3 BAR

2.3 BAR to 2.5 BAR

1.6 BAR to 1.8 BAR

MICHELIN POWER PERFORMANCE CUP

2.1 BAR

1.3 BAR

2.3 BAR to 2.5 BAR

1.6 BAR to 1.8 BAR

MICHELIN POWER SLICK 2

2.1 BAR

1.5 BAR

2.4 BAR

1.7 BAR

MICHELIN POWER CUP 2

(***)

2.1 BAR

1.5 BAR

2.4 BAR

1.7 BAR

MICHELIN POWER CUP EVO

(***)

2.1 BAR

1.5 BAR

2.4 BAR

1.7 BAR

MICHELIN POWER SUPERMOTO SLICK

1.8 BAR

1.6 BAR

2.0 BAR

1.9 BAR

MICHELIN POWER PERFORMANCE SLICK 24

-

1.3 BAR

-

1.6 BAR TO 1.8 BAR

MICHELIN POWER RAIN

Tør bane

2.3 BAR

1.8 BAR

-

-

MICHELIN POWER RAIN

Våd bane

2.4 BAR

2.2 BAR

-

-

MICHELIN POWER RAIN

Drivvåd bane

2.4 BAR

2.4 BAR

-

-

MICHELIN POWER SUPERMOTO RAIN

Tør bane

2.3 BAR

1.8 BAR

-

-

MICHELIN POWER SUPERMOTO RAIN

Våd bane

2.4 BAR

2.2 BAR

-

-

MICHELIN POWER SUPERMOTO RAIN

Drivvåd bane

2.4 BAR

2.4 BAR

-

-

MICHELIN POWER GP

(***)

2.1 BAR

1.9 BAR

-

-

Klik her for at se anbefalede lufttryk i bar/PSI 

Minimumslufttryk i kolde dæk FOR med dæk og fælg ved omgivelsestemperatur (**)

Minimumslufttryk i kolde dæk BAG med dæk og fælg ved omgivelsestemperatur (**)

Mållufttryk FOR , når dækket er varmt (efter 6 omgange)

Mållufttryk BAG, når dækket er varmt (efter 6 omgange)

MICHELIN POWER PERFORMANCE SLICK

30.5 PSI

18.9 PSI

33 PSI to 36 PSI

23 PSI to 26 PSI

MICHELIN POWER PERFORMANCE CUP

30.5 PSI

18.9 PSI

33 PSI to 36 PSI

23 PSI to 26 PSI

MICHELIN POWER SLICK 2

30.5 PSI

22 PSI

34.8 PSI

24.7 PSI

MICHELIN POWER CUP 2 (***)

30.5 PSI

22 PSI

34.8 PSI

24.7 PSI

MICHELIN POWER CUP EVO (***)

30.5 PSI

22 PSI

34.8 PSI

24.7 PSI

MICHELIN POWER SUPERMOTO SLICK

26 PSI

23 PSI

29 PSI

27.5 PSI

MICHELIN POWER PERFORMANCE SLICK 24

-

18.9 PSI

-

23 PSI TO 26 PSI

MICHELIN POWER RAIN

Tør bane

33 PSI

26 PSI

-

-

MICHELIN POWER RAIN

Våd bane

34.8 PSI

31.9 PSI

-

-

MICHELIN POWER RAIN

Drivvåd bane

34.8 PSI

34.8 PSI

-

-

MICHELIN POWER SUPERMOTO RAIN

Tør bane

33 PSI

26 PSI

-

-

MICHELIN POWER SUPERMOTO RAIN

Våd bane

34.8 PSI

31.9 PSI

-

-

MICHELIN POWER SUPERMOTO RAIN

Drivvåd bane

34.8 PSI

34.8 PSI

-

-

MICHELIN POWER GP (***)

30.5 PSI

27.5 PSI

-

-

(*) Lufttryk målt, når dæk og fælg har omgivelsestemperatur, lige før første køretur, eller lige før montering af dækvarmerne.
(**) Michelin anbefaler at sætte dækvarmerens temperatur til 90°C.
(***) Efter kørsel på bane, og før du kører på vej igen, skal du justere lufttrykket til fabrikantens anbefalede lufttryk for kolde dæk.

For motorcyklister, som kører løb med dæk fra serien MICHELIN Power Performance, kan Michelins tekniske service hjælpe med råd på stedet og justere dækkets lufttryk alt efter :

  • Luftens/banens temperatur
  • Hvor slidende banen er
  • Hvor erfaren køreren er

Brug af dækvarmere:

Dækkene MICHELIN Power Slick Evo, MICHELIN Power Cup Evo og MICHELIN Power RS er udformet til at have en kort opvarmningstid: Brugen af dækvarmere er ikke påkrævet.

Når du bruger dækvarmere, bør lufttrykket justeret ved omgivelsestemperaturer inden første køretur være det samme som uden dækvarmere.

Brugen af dækvarmere gør det muligt at opnå arbejdstrykket hurtigere. Brugen af dækvarmere gør det under ingen omstændigheder muligt at starte med et lavere lufttryk. Hovedformålet med at bruge dækvarmere er at opnå det optimale arbejdstryk hurtigere for at spare på opvarmningstiden inden kørsel.

Dækvarmere bør bruges ved temperaturer mellem 70 °C (koldt underlag) og 90 °C (varmt underlag) i mindst 1 time inden første kørsel.

I koldt vejr bør dækvarmere ikke sættes til for høje temperaturer. Jo koldere det er, jo lavere bør dækvarmerens temperatur være for at undgå, at dæk køler ned under kørslen. Dæk, som køler ned under kørslen, kan fordreje kørerens opfattelse af de faktiske præstationer.

Hvis dækvarmere bruges til MICHELIN Power Rain, bør temperaturen justeres til mellem 30 °C (koldt underlag) og 50 °C (varmt underlag).

Disse lufttryksanbefalinger er givet til brug på bane. Ved brug på vej bør fabrikanten anbefalede lufttryk følges. For banedæk, som er godkendt til kørsel på vej, eller dæk til kørsel på vej, som er beregnet til lejlighedsvis brug på bane, er det vigtigt, at dækkets lufttryk justeres tilbage til det korrekte til kørsel på vej efter brug på bane.

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.