Motorcykel Ledende artikel pressure Tips og råd

DÆKTRYKSGUIDE FOR MOTORCYKLER

Af sikkerhedsmæssige årsager og for at optimere dækkenes levetid er det vigtigt, at dækket altid er pumpet korrekt op. At køre med korrekt oppumpede dæk i overensstemmelse med dækfabrikantens anbefalinger forbedrer også køreegenskaberne på lige strækninger og i sving samt ved opbremsning og lave hastigheder. At køre med dæk med lavt lufttryk kan føre til tidlig slitage og uoprettelige skader og øger i høj grad risikoen for, at dækket glider på fælgen eller løsner sig, selv når fælglås bruges.

Læs vores guide for at få alt at vide om dæktryk til motorcykler til kørsel på vej, offroad og bane.

Artiklens indhold:

- Generelle anbefalinger for dæktryk
- Dæktryk ved kørsel offroad
- Dæktryk ved kørsel på bane

Generelle anbefalinger for dæktryk

Det er vigtigt at kontrollere lufttrykket i dine motorcykeldæk hver anden uge og før enhver længere rejse, når dækkene er kolde (dvs. et dæk, som ikke har kørt i mindst to timer, eller som har kørt mindre end 3 km ved lav hastighed). Husk at foretage justeringer, hvis du tjekker lufttrykket efter en køretur, dvs. på ”varme” dæk. Se i få fald følg fabrikantens anbefalinger.

- Luk aldrig luft ud af et varmt dæk
- Glem ikke at sætte ventilhætterne på igen, når du er færdig med at kontrollere
- Dæk, som er fyldt med nitrogen, skal stadig kontrolleres regelmæssigt og lufttrykket må kun justeres med nitrogen
- Følg fabrikantens anbefalinger om lufttryk
Disse anbefalinger gælder for dæk, som bruges på vej.

Der findes yderligere anbefalinger for dæktryk, som gælder for kørsel offroad og på bane.

Dæktryk ved kørsel offroad

Motorcykel banner baggrund for endura ac10 dæk

Anbefalinger for dæktryk ved kørsel offroad er kun egnet til begrænset varighed, hastighed og belastning på underlag egnet til høje hastigheder såsom veje. Øget lufttryk anbefales til uundgåelig kørsel på vej, og langvarig kørsel på vej bør helt undgås.

Anbefalede lufttryk

Det er de dæktryk, som Michelin anbefaler afhængigt af terræn, vejrforhold, motorcyklens kraft og kontroltype:

LUFTTRYK TIL OFFROAD

Anbefalede lufttryk

Mindst anbefalede lufttryk

For

Bag

For

Bag

MICHELIN StarCross 6

0.9 bar

0.9 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN StarCross 5

1.2 bar

1.2 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Enduro Xtrem (rear)

0.8 bar

0.6 bar

MICHELIN Enduro Medium

1.0 bar

1.0 bar

0.8 bar

0.8 bar

MICHELIN Enduro Hard (front)

1.0 bar

0.8 bar

MICHELIN Tracker

1.2 bar

1.2 bar

MICHELIN Desert Race

1.2 bars

1.5 bar

1.0 bar

1.0 bar

MICHELIN Desert Race BAJA (rear)

1.2 bar

1.0 bar

MICHELIN Trial Competition

0.39 bar

0.35 bar

MICHELIN Trial Competition X11

0.35

0.3

MICHELIN Trial Light

0.39 bar

0,39 bar

MICHELIN Bib MousseTM: Michelins løsning til forhindring af punkteringer offroad!

michelin bib mousse packaging mockup
3528700573374 tire michelin bib mousse 120 slash 70 12 51s c main 1 30 nopad

Hvis du er træt af punkteringer, når du kører offroad, eller hvis du leder efter en løsning for at undgå denne risiko, kan du montere MICHELIN Bib MousseTM på dine dæk

Trial-tip

Trial-dækkenes design gør dem vanskelige at montere. Du risikerer at ødelægge kanttrådene, hvis du presser for hårdt. Følg monteringsinstrukserne nøje, når du fastgør fælgkrogene (smør, hold godt fast i vulsten på den modsatte side af fælgen – tryk ikke for hårdt på vulsten). For at pumpe dækket op placerer du en gummiring mellem dækvulsten og fælgen, eller bruger en godt spændt rem på dækkronen for at starte oppumpningen der.

Dækslitage

Dækmønsteret sikrer det meste af dækkets vejgreb. Efterhånden som det slides, forringes grebet. Husk derfor at kontrollere dine dæk regelmæssigt for slitage ved at se på dækmønsterets dybde, og om slitagen er jævn. Lufttrykket har også en direkte indvirkning på slitage.

To mulige klassificeringer for samme dækdimension

Pas på! Der er to mulige klassificeringer for samme dækdimension.

  • Gammel klassificering: MICHELIN Enduro, Desert Race > størrelsesbetegnelsen er baseret på dækkets bredde målt på dækmønsterniveau
  • Ny klassificering: MICHELIN STARCROSS, Tracker, AC10, Trial > størrelsesbetegnelsen er baseret på dækkets bredde målt på dæksideniveau

Eksempel: et 140/80-18 endurodæk svarer til et 120/90-18 motocrossdæk (se vores tabel nedenfor).

ENDURO

MOTOCROSS

90/90-21

80/100-21

120/80-19

100/90-19

130/70-19

110/90-19

120/90-18

100/100-18

130/80-18

110/100-18

140/80-18

120/90-18

off road equivalent

Dækbredden på motocrossdæk måles ved bunden af piggene, mens dækbredden på endurodæk måles ved det bredeste punkt, dvs. øverst på piggene

Dæktryk på bane

Motorcykel Baggrund bg circuit3 Dæk

Et korrekt lufttryk gør, at du kan opnå optimerede præstationsniveauer.

Lufttrykket skal justeres ved omgivelsestemperatur og afhænger af de dæk, du har valgt at sætte på din motorcykel:

MINIMUM KOLDT DÆKTRYK, NÅR DÆKKET OG FÆLGEN ER VED OMGIVELSESTEMPERATURER(1)

ANBEFALET VARMT DÆKTRYK

For

Bag

For

Bag

MICHELIN Power Performance

2.1 bar

1.3 bar

2.3 to 2.5 bar

1.5 to 1.7 bar

MICHELIN Power Slick 2

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup 2 (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Cup Evo (3)

2.1 bar

1.5 bar

2.4 bar

1.7 bar

MICHELIN Power Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power SuperMoto

1.8 bar

1.6 bar

2.0 bar

1.9 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Drying

2.3 bar

1.8 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Wet

2.4 bar

2.2 bar

MICHELIN Power SuperMoto Rain - Soaking wet

2.4 bar

2.4 bar

MICHELIN Power GP (3)

2.1 bar

1.9 bar

1) Lufttryk målt, når dæk og fælg er ved omgivelsestemperatur, lige før første køretur eller lige før montering af dækvarmerne.
(2) Michelin anbefaler at sætte dækvarmerens temperatur til 90 °C.
(3) Efter kørsel på bane, og før du kører på vej igen, skal du justere lufttrykket til fabrikantens anbefalede lufttryk for kolde dæk.

For motorcyklister, som kører løb med MICHELIN Power Performance-dæk, kan Michelins tekniske team eller repræsentant give hurtige råd på stedet om justering af dæktryk afhængigt af:

  • Luft-/banetemperatur
  • Banens overflade
  • Kørerens færdighedsniveau
tyre warmers

Brug af dækvarmere:

MICHELIN Power Slick ², MICHELIN Power Cup ², MICHELIN Power Cup EVO og MICHELIN Power GP er udviklet til at have en kort opvarmningstid: brug af dækvarmere er ikke obligatorisk.

  • Når du bruger dækvarmere, skal lufttrykket, som er justeret ved omgivelsestemperaturer inden første køretur, være det samme som uden dækvarmere.
  • Brugen af dækvarmere gør det muligt at opnå optimalt lufttryk hurtigere. Brugen af dækvarmere gør det under ingen omstændigheder muligt at starte med et lavere lufttryk. Hovedformålet med at bruge dækvarmere er at opnå det optimale lufttryk hurtigere for at forkorte opvarmningstiden i starten af kørslen.
  • Dækvarmere bør bruges ved en temperatur på 90 °C i mindst 1 time før første kørsel. For Supermoto Slick-dæk må temperaturen ikke overstige 70-80 °C.
  • Under kolde forhold må dækvarmere ikke sættes til for høj temperatur. Jo koldere der er, desto lavere bør dækvarmerens temperatur være for at undgå, at dæk køler ned under kørsel. Dæk, som køler ned under kørsel, kan forvrænge kørerens opfattelse af den dækkenes præstationer.
  • Dækvarmere er ikke obligatoriske, hvis du kører med MICHELIN Power Rain-dæk. Hvis du bruger dækvarmere med disse dæk, skal temperaturen sættes til 40 °C.
  • Disse anbefalede lufttryk er givet til brug på bane. Til brug på vej gælder fabrikantens anbefalede lufttryk. For dæk til bane godkendt til kørsel på vej eller dæk til lejlighedsvis brug på bane er det vigtigt at sikre, at dæktrykket justeres tilbage til korrekte niveau for kørsel på vej, efter de har været brugt på bane.
map search desktop

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Motorbike
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.