DÆKDÆK SØG I ALLE DÆKSØG I ALLE DÆK FORHANDLEREFORHANDLERE

DÆKKETS FASCINERENDE VERDEN

Design af dækmønsteret

Michelin 18 maj 2010

Design af dækmønster

Du har måske ikke tænkt på det, men dæk er faktisk modeaccessories. De er kronen på værket, som fuldstændiggør og fremhæver dit køretøjs design. Dækmønsteret skal ikke kun give greb, men også se godt ud. Når et køretøj designes, er dækmønsteret en vigtig del, som gør, at det skiller sig ud i udstillingen.

Men alle dæk ser jo ens ud!

Det er svært - hvis ikke umuligt - at se, om et dækmønster er bedre eller dårligere end et andet bare ved at se på det.  Disse fire flader på størrelse med en hånd er bare den eneste kontakt med underlaget. Så det er utrolig vigtigt, at de giver greb, bremseevne, køreegenskaber og sikkerhed. Specielt, når det er dårligt vejr. Det er derfor, Michelin har 6.000 mennesker ansat til at forske og udvikle, med det største forskningsbudget i hele dækindustrien.

Tread pattern

Opbygning, materialer og dækmønster

Det er det, som giver dækket dets kvaliteter i form af sikkerhed, kontrol og omkostninger. Mens opbygningen ikke er synlig, så er det sorte dækmønster ret synligt. Lad os se på, hvordan de påvirker to vigtige egenskaber:
  • Sikkerhed (greb på våde veje)
  • Styrepræcision (på tørre veje)

GREB PÅ VÅDE VEJE

Forestil dig dækket som en vandpumpe. Jo flere kanaler der er i dækmønsteret, jo mere vand kan de "pumpe væk" fra vejbanen. Det giver mere greb. Det imponerende er, at det opsamler og derefter flytter vandet fra kontaktfladen på bare nogle millisekunder. I dimensionen 195/65 R 15 flyttes der for eksempel næsten 15 liter vand i sekundet.

Andel af åbent mønster

  • Jo mere åbent mønsteret er, jo større kapacitet til at pumpe vand væk.

Form og design 

  • Præcis som et afløbssystem afgør mønsterudformningen (symmetrisk, retningsbestemt, asymmetrisk), hvor hurtigt vandet drænes væk fra kontaktfladen.

Lameller

  • Lamellerne er de tynde riller i gummiklodserne, som forbedrer grebet på vådt og iset underlag. De fungerer nøjagtig som vinduesviskerne og hjælper med at dræne vandet væk.

GREB PÅ TØRRE VEJE

Dækmønsterets stivhed er vigtigt for at dækket kan reagere på styringen.

Stivheden i mønsteret opnås ved hjælp af:

Dækkets profil

  • En flad profil med firkantede skuldre giver god støtte i kurver.

Andelen af lameller

Jo færre lameller i dækmønsteret, jo mere gummi er i direkte kontakt med underlaget, hvilket giver bedre greb.

Store mønsterklodser

  • Store mønsterklodser begrænser mønsterets mobilitet på grund af deres tykkelse.

Selvblokerende lameller

  • Mønsterklodser med mange lameller vil gøre dækket mindre stift.  For at mindske denne effekt har Michelin introduceret komplekse, tredimensionale lameller, som låses sammen under belastning.

Når dækkene bruges, slides gummiet ned, og det forringer deres greb. Kontrollér derfor mønsterdybden regelmæssigt - mindst en gang om måneden. Dæk skal udskiftes, når mønsterdybden er slidt ned til 1,6 mm. Et slidt dæk giver ikke tilstrækkelig sikkerhed, og du bryder måske loven. Et slidt dækmønster kan være farligt og bør udskiftes. Du kan få en mønsterdybdemåler hos din dækforhandler.

  • PERSONVOGN
  • SUV - 4X4
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader