Du kan komme luft i dækkene med en luftpumpe på en tankstation

Hvordan fylder man luft i dækkene?

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Et korrekt dæktryk er vigtigt for din og dine passagerers sikkerhed under kørsel. Hvis dit dæktryk ikke er korrekt, kan det påvirke din bils driftsomkostninger som følge af tidlig slitage og et højere brændstofsforbrug end normalt.

I denne artikel kan du lære, hvornår du skal kontrollere dæktrykket, og hvordan du fylder luft i dækkene i 3 nemme trin. Du vil både finde ud af, at man fylder luft i dækkene på forskellige måder, alt afhængigt af om dine dæk er kolde eller varme, og at reservedækket også skal kontrolleres regelmæssigt, dog ikke så ofte som de dæk, du bruger.

Vi vil også komme ind på spørgsmålet omkring den transportable kompressor til dit dæktryk som et alternativ til tankstationerne samt hjælpe dig med at beslutte, om du bør fylde nitrogen i dine dæk.

Hvilke risici er der, når dine dæk ikke har det korrekte lufttryk?

Hvis lufttrykket er for lavt

  • Stiger brændstofforbruget
  • Slides dine dæk hurtigere og mere uregelmæssigt. Hvis lufttrykket er 20 % for lavt, kan dækkets levetid blive reduceret med 20 %. For eksempel: Hvis et dæk har en levetid på 25.000 km kan den blive reduceret til 20.000 km.
  • Vejgrebet bliver nedsat og det kan medføre en varmeeffekt, som ved høj hastighed i værste fald kan ende med at sprænge dækket.
    • Derudover er det med til at øge din bils CO2-udledning.

Hvis lufttrykket er for højt

  • Bliver dækkets levetid reduceret på grund af fremskyndet slitage i den centrale del af slidbanen
  • Bliver vejgrebet nedsat, især på våde veje.

Hvornår bør du kontrollere lufttrykket?

Et dæk mister helt naturligt luft: normalt omkring 0,1 bar om måneden (1,45 PSI).
Denne proces kan også blive fremskyndet af andre faktorer:

  • En uheldig punktering
  • En defekt ventil: den skal udskiftes, hver gang dækket bliver skiftet (også ventiler med tryksensor)
  • Hvis der ikke er nogen ventilhætte: det er vigtigt, at sikre forseglingen, så der ikke utilsigtet siver luft ud
  • Fælgens stand: Fælgen skal rengøres, hver gang der monteres et dæk


Derfor anbefaler vi at kontrollere dæktrykket en gang om måneden og før en lang køretur.

Du kan finde mere information omkring årsagerne til, at dæktrykket falder i denne artikel.

Hvis du ikke bruger dine dæk i lang tid, f.eks. fordi du skifter dem to gange om året for at skifte mellem sommer- og vinterdæk, er det meget vigtigt, at du kontrollerer dæktrykket på de dæk, du monterer igen.

Et dæk med korrekt dæktryk er mere sikkert, mere økonomisk og bedre for miljøet!

Du kan komme luft i dækkene med en luftpumpe på en tankstation

3-Trins guide til at fylde luft i dækkene

1. trin: Find det anbefalede lufttryk til dine dæk

Det anbefalede lufttryk står ikke på dine dæks sidevægge, så lad være med at kigge der.

Du finder normalt det anbefalede lufttryk:

  • På et klistermærke på førerdøren eller på bagsiden af brændstofdækslet
  • I bilens instruktionsbog, som normalt ligger i handskerummet
  • Du kan også bruge vores lufttryksberegner

Det anbefalede lufttryk er angivet i bar eller PSI. Det kan variere afhængigt af bilens belastning, så sørg for at justere lufttrykket i henhold til det anbefalede.

2. trin: Kontroller lufttrykket på dine dæk

  • Kør hen til en tankstation og find en lufttrykspumpe
  • Sæt mundstykket ind i dækkets ventil
  • Manometeret (trykmåleren) viser dækkets lufttryk i bar eller PSI
  • Den hvislen, du kan høre, skyldes luft, der siver ud af dækket. Dette burde ikke påvirke lufttrykket alvorligt.

3. trin: Juster lufttrykket

  • Sammenlign det anviste tryk på trykmåleren med det din bilforhandlers anbefaling
    • Hvis det anviste tryk ligger over anbefalingen, skal du frigive lidt luft, indtil du når det anbefalede tryk
    • Hvis det anviste tyk ligger under anbefalingen, skal du fylde mere luft i, indtil du når det anbefalede tryk.

 

Hvordan fylder man luft i dækkene, når de er kolde eller varme?

  • Kontrollér lufttrykket, når dækkene er kolde. Din bil må ikke have kørt de sidste 2 timer. Hvis den har kørt inden for de sidste 2 timer, må det maks. have været 3 km ved lav hastighed
  • Hvis du vælger at kontrollere lufttrykket på varme dæk, skal du tilføje 0,3 bar (4,35 PSI) til din bilforhandlers anbefalede lufttryk. Lufttrykket bør derefter bliver kontrolleret og tilpasset, når dækkene er kolde.
  • Luk aldrig luft ud af et varmt dæk (lufttrykket stiger med temperaturen).

Bør reservedækkets lufttryk også blive kontrolleret?

Et dæk mister helt naturligt luft, og derfor er det naturligvis nødvendligt også at kontrollere lufttrykket på dit reservedæk. Da dette dæk ikke bruges hver dag, kan mand og nøjes med at kontrollere det én til to gange om året

Vigtigheden af en kalibreret måler

Vær forsigtig, hvis du bruger en lufttrykspumpe på en tankstation. Måleren er ikke altid kalibreret og derfor ikke altid pålidelig.

Derfor er det vigtigt:

  • Lejlighedsvist at få lufttrykket konrolleret af en dækforhandler
  • Eller at du selv kontrollerer lufttrykket med en kalibreret måler (du kan finde dem hos specialiserede forhandlere)

Den transportable kompressor: Et alternativ til tankstationen

En transportabel kompressor er et udstyr, som sender komprimeret luft ind i dit dæk. Den skal enten tilsluttes cigarettænderen i bilen eller en anden stikkontakt, afhængigt af din bils model. Dens indbyggede måler gør det muligt at sikre, at dine dæks lufttryk er korrekt.

Hvor kan man finde en transportabel kompressor?

Du kan finde en transportabel kompressor hos forhandlere, der sælger biludstyr og hos nogle supermarkeder.

MICHELIN MCX6-transportabel kompressor

Bør du fylde nitrogen i dækkene?

Hvad er nitrogen?

Nitrogen er tør luft, hvor ilten er fjernet. Luft indeholder omkring 79 % nitrogen.

Hvordan bruges Nitrogen?

De fleste dæk fyldes med komprimeret luft, når de monteres. Men nogle dækforhandlere vil muligvis foreslå udelukkende at fylde nitrogen i dækket.
De fleste dæk kan fyldes med luft eller nitrogen, så længe man følger det af bilfabrikantens anbefalede lufttryk.
Nitrogen og komprimeret luft kan glimrende kombineres, f.eks når man øger lufttrykket.

Fordele ved nitrogen

Når nitrogen erstatter ilt, siver der mindre luft ud af dine dæk og dæktrykket forbliver på det ønskede niveau længere.

Kontrollér dine dæks lufttryk, selv når de er fyldt med nitrogen

Desværre er der andre mulige årsager til lækager (kontaktfladen mellem dæk/fælgen, ventilen, kontaktfladen mellem ventil/fælgen osv.), og hverken luft eller nitrogen kan fastholde trykket konstant. Sørg for at kontrollere lufttrykket mindste en gang om måneden og inden en lang rejse.

Hvor kan man fylde nitrogen i sine dæk?

Der er ikke nogen tankstationer, hvor du kan fylde nitrogen i dækkene. Det er en service, der koster penge, og som generelt tilbydes af forhandlere og værksteder. Euromaster er én af de forhandlere, der tilbyder det.

Hvilken funktion har dækkets ventil?

  • Den holder lufttrykket på det anbefalede niveau
  • Den forhindrer fugt i at trænge ind i dækket
  • Ventilhætten spiller en vigtig rolle i forhold holde ventilen tæt og forhindre støv i at dække den til. Vi anbefaler, at du anvender ventiler af høj kvalitet.

Find dækforhandlere i nærheden på få sekunder

Søg efter
Adresse, by eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Find mig
Søg
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.