manufacturing

Dækfremstilling og genanvendelse

Tips og råd om dæk til biler, SUV’er og varevogne

Dæk: Fire gummiringe, der kan tage dig tusindvis af kilometer, bære tunge læs og køre på stenede, våde, snedækkede eller isglatte veje. Hvordan laves dæk? Hvordan indgår genanvendelse af dæk i vores fremstillingsproces? Find svarene i denne artikel.

Dækfremstilling

Fra råvarer til dæk

Til fremstillingen af vores dæk starter vi med mere end 200 råvarer og sørger for at bruge flere og mere bæredygtige materialer.

Fra disse råmaterialer er det første skridt at lave materialer med meget specifikke mekaniske og kemiske egenskaber. Det er disse egenskaber, der gør os i stand til at opnå god ydeevne. I særdeleshed: godt vejgreb, god styrke og god holdbarhed.

Ud fra disse materialer designer vi derefter kompositproduktet med to formål:

1 - For at minimere mængden af brugt materiale
For jo mindre materiale vi bruger, jo mere begrænser vi dækkets påvirkning i hele dets livscyklus.

2 - Opnå maksimal ydeevne
Designet af vores dæk består i at samle disse materialer på den bedste måde for at få dem til at fungere med deres bedste iboende ydeevne.

Optimering af miljøpåvirkning og arbejdsforhold

Vi sigter mod ydeevne, men vores industrielle produktionssystem er organiseret på en sådan måde, at vi:

●    Optimer miljøpåvirkningen 
Vores ambition er at opnå CO2-neutralitet på tværs af produktionsbasen inden 2050. Vi har gjort betydelige fremskridt siden 2010. Vores 2030-mål blev godkendt af SBTi (videnskabsbaserede mål) som ambitiøse og i overensstemmelse med målene i Paris-aftalen og er siden blevet endnu mere ambitiøse.

●    Optimere arbejdsforholdene for at opnå en god livskvalitet på arbejdet for MICHELINs personale.

Et produkt med identisk ydeevne på tværs af alle lande

Vores industrielle proces giver os mulighed for at reproducere produkter identisk på internationalt plan. Således har et MICHELIN dæk nøjagtig samme ydeevne, uanset om det er fremstillet i USA, Kina eller Europa.

Trinene i fremstillingsprocessen for dæk

1- Forståelse gennem forskning
Vi studerer folks brug af dæk og kørevaner for at sikre, at vores dæk opfylder alles behov.

2- Udvikling og blanding af materialer
Over 200 ingredienser indgår i et dæk. De spiller en afgørende rolle for sikkerhed, brændstofeffektivitet, ydeevne og miljøvenlighed. Deres procentdel varierer afhængigt af den type dæk, der skal fremstilles.

Disse komponenter falder i fem grupper:
●    Naturgummi:
hovedkomponenten i slidbanelagene
●    Syntetisk gummi: en del af slidbanerne på bil-, varevogns- og 4x4-dæk. Der er forskning i gang for at udvikle syntetisk gummi (som er afgørende for at opnå den målrettede ydeevne), så det er lavet af mere bæredygtige materialer end olie eller gas.
●    Carbon black og silica: bruges som et forstærkende middel for at forbedre holdbarheden. Disse komponenter kan genbruges. De kan behandles og genbruges ved slutningen af et dæks levetid til at lave nye dæk.
●    Metal- og tekstilforstærkningskabler: "skelettet" af dækket, der danner den geometriske form og giver dækket dets stivhed. Metal kan også genbruges, og der er forskning i gang for at undersøge genbrug af nogle tekstiler, der stammer fra andre forbrugerprodukter end dæk, til fremstilling af nye dæk.
●    Talrige kemiske midler: for unikke egenskaber som lav rullemodstand eller ultrahøjt vejgreb
 

3- Design
Vi bruger simuleringer til at teste og udvælge de bedste dækkoncepter, der skal udvikles. Vanskeligheden ligger i at minimere mængden af materiale for at opfylde præstationskriterierne. Disse simuleringer giver os mulighed for at forudsige ydeevnen, som derefter vil blive bekræftet af tests.

4- Fremstilling
Vi fremstiller og reproducerer hvert dæk i de mest optimerede design med et optimalt ydelsesniveau for både produktet og det økonomiske aspekt.

5- Kvalitetskontrol
Kvalitetskontrol er ikke et sluttrin. Vi måler kvalitet gennem hele processen.
Kvalitet skal respekteres på alle stadier: design, fremstilling og distribution.

Hvad er opbygningen af et dæk?

Det typiske radialdæk består af ni hoveddele.

1- Gummifyldning:
Et lufttæt lag af syntetisk gummi for at sikre lufttæthed.

2- Karkasselag:
Laget over gummifyldningen, bestående af tynde tekstilfibertråde (eller kabler), der er bundet ind i gummiet. 

3- Nedre vulstområde:
Det er her gummidækket griber fat i metalfælgen. Kraften fra motoren og bremsekraften overføres fra dækkets fælg til kontaktområdet med vejens overflade.

4. Vulster:
De klemmer fast mod dækkets fælg for at sikre en lufttæt pasform og holder dækket korrekt på fælgen. 

5- Sidevæg:
Det beskytter siden af dækket mod stød med kantsten og vejen og har også det specifikke MICHELIN-design. Vigtige detaljer om dækket er skrevet på sidevæggen, såsom dækstørrelse og hastighedsklassificering. 

6- Ydre karkasselag:
Det bestemmer i høj grad dækkets styrke. Den er lavet af meget fine, modstandsdygtige stålkabler, der er bundet ind i gummiet. Den er også fleksibelt nok til at absorbere deformationer forårsaget af bump, huller og andre forhindringer på vejen.

7- Bæltelag (eller "nul graders" bæltet):
Dette vigtige sikkerhedslag hjælper med at bevare dækkets form, når du kører hurtigt. For at forhindre centrifugal strækning af dækket er forstærkede nylonbaserede tråde indlejret i et lag gummi og placeret rundt om dækkets omkreds.

8- Kronlag (eller bælter):
De giver den stive base til slidbanen.

9- Slidbane:
Dette er den del, der er i kontakt med vejen. Det giver trækkraft og drejegreb til dækket og er designet til at modstå slid og varme. Dens form er designet til meget præcise funktioner (greb, vandtømning osv.) og inkluderer også en designdimension, der er specifik for MICHELIN.

Genanvendelse af dæk

I den indledende designfase tages dækkets globale påvirkning i betragtning for at minimere dette, herunder råmaterialer, fremstilling, transport, brug og bortskaffelse. Hvert trin analyseres omhyggeligt for at forbedre den globale effekt. 

Som vi vil forklare her, tages der hensyn til miljøpåvirkningen ved fremstillingen af vores dæk, og dette under forskellige aspekter, ikke kun ved genanvendelse af dæk.

En begrænsning af de anvendte råvarer

Et dæk er i stand til at modstå enorme belastninger. Faktisk kan de 35 kg dæk, der er monteret på et køretøj, bære 2,5 tons over adskillige titusinder af kilometer under vejrforhold der undertiden er ekstreme og spænder fra -20 °C til over 40 °C. 

For at opnå denne ydeevne og samtidig beskytte miljøet, bruger vi et minimum af materiale til at fremstille vores dæk.

Hvordan er begrænsning af materiale gavnligt for miljøet?

●    Jo lettere et dæk er, des lavere er afgivelsen af energi, der kræves under rulning. Det betyder mindre brændstofforbrug for køretøjet og mindre CO2-emission.
●    Jo mindre materiale der er, jo færre ressourcer skal vi udvinde fra planeten og dermed bevares naturressourcerne.
●    Brug af færre materialer betyder også at mængden af materialer, der transporteres til produktionsanlægget reduceres, så der er mindre behov for energi og mindre CO2-udledning fra transporten.

Performance made to last

MICHELIN dæk er designet til at fungere indtil den sidste kilometer, dvs. indtil de lovlige slidindikatorer er nået. 
Vores knowhow giver os mulighed for at sikre et fremragende niveau af ydeevne, indtil denne grænse er nået, og dermed undgå for tidlig udskiftning af dæk.
Ved at bruge vores dæk op til denne grænse i stedet for at udskifte dem for tidligt, reducerer du miljøbelastningen, samtidig med at du sparer penge og holder dine dæk i god stand.
Vores dæk viser placeringen af slidindikatorerne med små Michelin Man-mærker, hvilket gør det nemmere at kontrollere niveauet af dækslid.

Men vores tankegang om at begrænse miljøpåvirkningen går ud over blot at begrænse råmaterialer og dækkenes levetid. Det får os også til at udforske nye måder at genbruge på.

Hvordan kan den samme ydeevne opretholdes ved brug af genbrugsmaterialer?

Dette er en af de genbrugsmuligheder, vi undersøger. Men det handler ikke kun om at genbruge komponenter fra andre dæk ved slutningen af deres levetid for at lave nye. Vi tænker også på at genbruge komponenter fra produkter så langt fra dæk som for eksempel plastikflasker.

Hvordan kan andre produkter fremstilles af brugte dækkomponenter?

Denne anden genbrugsmulighed vedrører fremstilling af produkter til andre formål end veje, såsom tennisbaner. 

Målet er, at materialer fra brugte dæk kan finde et andet liv i en anden form end et dæk inden for rammerne af relevant og kompatibel genbrug.

Hvor skal dæk bortskaffes, når de er udslidte?

Gendannelse af dæk: Den nemme måde er at bringe dem til en lokal forhandler.
MICHELINs partnervirksomheder er ansvarlige for at indsamle brugte dæk til genanvendelse. Gennem denne proces kan vi genvinde dækstykker for at omdanne dem til værdifulde materialer, som kan bruges til at fremstille nye dæk.

I Frankrig transporterer affaldsindsamlingssteder f.eks. dæk til centre, der er ansvarlige for at omdirigere dem til genbrugskanaler. Den samme proces gør sig gældende i de fleste af verdens lande. 

best tyre ranking

Tjek vores præmierede dæk 

Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes
Du bruger en webbrowser, der ikke understøttes af dette websted. Det betyder, at nogle funktioner muligvis ikke fungerer, som de skal. Dette kan resultere i underlig adfærd, når du browser. Du kan bruge eller opgradere/installere en af følgende browsere for at få fuldt udbytte af webstedet.