Danmark

TID TIL AT UDSKIFTE DINE DÆK?

Fremtidig mærkning af dæk - et stort skridt fremad for bilisterne

Michelin 31 aug. 2011

Fremtidig mærkning af dæk - et stort skridt fremad for bilisterne


Mærkning af person- og varevognsdæk træder i kraft fra 1. november 2012 i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1222/2009.

Den nye forordning vil betyde et stort skridt fremad inden for forbrugeroplysning om dæksikkerhed (bremseegenskaber på våd vej) og dæks påvirkning af miljøet (rullemodstand og rullestøj). 

Mærkatens layout er velkendt, da det allerede bruges til hårde hvidevarer og på det seneste også til nye biler. Men hvilke fordele er der så for bilisterne?

 

Sådan læses mærkaten

Brændstofforbrug

Til venstre på mærkaten angiver en energieffektivitetsklasse dækkets brændstofforbrug og CO2-emissioner. Omkring 20 % af et køretøjs brændstofforbrug skyldes dækkene, navnlig på grund af deres rullemodstand. Lavere rullemodstand kan derfor bidrage væsentligt til lavere brændstofforbrug ved kørsel og vejtransport og dermed reducere CO2-emissionerne. Det er dækkets rullemodstand, målt ved særlige prøver, som afgør det enkelte dæks energieffektivitetsklasse.

Hvilken forskel er der mellem dæk i klasserne A og G?

Der er en væsentlig forskel i rullemodstand, hvilket viser den tekniske udvikling over flere generationer af dæk.

Forskellen i brændstofforbrug mellem en bil monteret med klasse A og klasse G dæk er meget stor, omkring 0,5 liter pr. 100 km.

Omkring 80 liter brændstof sparet pr. år (på basis af 15.000 km / år)

Mere end 750 DKK / besparelse pr. år for en benzindrevet bil (på basis af 1,30 € / liter brændstof)

Dette er ikke alene en væsentlig besparelse for bilisten, men også en stor miljømæssig fordel, eftersom CO2-emissionerne reduceres med 12 g/km.

 

Bremseegenskaber på våd vej

Etiquetage freinage sol humide
Til højre på mærkaten er der en skala, som klassificerer dækkets bremseegenskaber på våd vej.  Målinger foretages på et køretøj i henhold til betingelser defineret af den europæiske forordning (hastighed, underlagets egenskaber, vanddybde, temperatur ...). 

Klassen bestemmes ved en sammenligning af testdækkets præstationer i forhold til et referencedæk. 

Hvilken forskel er der mellem dæk i klasserne A og F? (for denne sikkerhedsorienterede egenskab vil klasse G ikke blive benyttet)

Forskellen i bremselængde på våd vej mellem en bil monteret med klasse A og klasse F dæk er over 10 meter.  

Svarende til to gange en bils længde.

Dækstøj afgivet til omgivelserne

Trafikstøj er et stadig større problem. Den nederste del af mærkaten viser niveauet for den støj, dækket forårsager (og altså ikke den indvendige støj, som høres af føreren) oplyst i decibel.

Minimumsniveauer

Den europæiske forordning har til formål at forbedre markedet generelt for disse tre vigtige egenskaber.  Fra 1. november 2012 vil det således som en yderligere foranstaltning til at forbedre dæks egenskaber ikke længere være muligt for dækfabrikanter at få godkendt nye typer af dæk i klasse G for rullemodstand eller klasse F for bremseegenskaber på våd vej, og salget af disse dæk vil være forbudt fra 1. november 2014 (grænserne for dækstøj vil ligeledes blive strammet).

Andre kommunikationsværktøjer

For personvogne, varevogne og lastvogne til oplysninger om klassificeringen blive givet på en standardiseret måde på salgsfremmende, teknisk dokumentation fra fabrikanterne, herunder på internettet. 

Samme oplysning skal også gengives på (eller med) den faktura på dækkene, som forhandleren udleverer til køberen. Forbrugeren får mulighed for at udvide sin viden om produkterne og sammenligne dem i henhold til disse kriterier.

Hvad med dæks levetid?

  • Michelin støtter fuldt ud mærkningen, fordi den giver objektive oplysninger om dækegenskaber.
  • Mærkningen er et stort skridt fremad for bilisterne, men Michelin vil også prioritere dækkenes levetid, som ikke oplyses på mærkaten, men som er en særdeles vigtig forventning hos alle bilister, da den direkte påvirker dækøkonomien.
  • Der er stor forskel på levetiden for de forskellige dæk, som kan købes på markedet: 
    levetiden kan være mindst dobbelt så lang for et dæk sammenlignet med et andet i samme størrelse.
  • 20.000 km 40.000 km
  • Det er mere end ét års bilkørsel (for en gennemsnitsbilist) Det er Michelins mål at tilbyde dæk til forbrugeren med den bedste balance mellem egenskaber: brændstofforbrug / greb / levetid.

 

  • Personvogn
  • 4X4/SUV
  • VAREVOGN/AUTOCAMPER
Loader