Mit dæk er punkteret eller blødt

Problem: punkteret dæk

bil leder artikel infografik punkteret daek tips og raad

bil leder artikel infografik punkteret daek tips og raad

Diagnose: Dækskade, som kræver reparation
  • Såfremt de er begrænset til slidbanen, kan de fleste punkteringer forårsaget af søm eller snit på op til 6 mm repareres af en dækspecialist ved hjælp af godkendte metoder.
  • At bruge en tætningsprop som lappeløsning til dæk er ikke sikkert og endda farligt, fordi dækket skal kontrolleres indvendigt efter en punktering. 

 

Løsning:
  • Den korrekte måde at reparere et radialdæk (de fleste dæk) på er at sætte en gummilap på indersiden af dækket og en gummifyldning i hullet.
  • Forsøg ikke at reparere dækket, hvis punkteringen i slidbanen er større end 6 mm, eller hvis dæksiden er punkteret. Reparér heller ikke dæk, som er slidt længere ned end slidindikatoren (1,6 mm).
  • Erstat det beskadigede dæk med reservedækket, men tjek først på siden af reservedækket , hvad det korrekte lufttryk er, og hvilke begrænsninger der er for hastighed og antal kilometer. Få en dækspecialist til at kontrollere dit køretøj.

 

Problem: bløde dæk

bil leder artikel infografik bloedt daek tips og raad

bil leder artikel infografik bloedt daek tips og raad

Diagnose: For lavt lufttryk
  • Forkorter slidbanens levetid, da de udvendige kanter på dækket (eller skuldrene) slides hurtigere.
  • Genererer kraftig varme, hvilket reducerer dækkets holdbarhed og kan føre til, at dækket svigter.
  • Øger brændstofforbruget på grund af større rullemodstand.

 

Løsning:

Pump dækket op, til det når det korrekte lufttryk (BAR: målt med en lufttryksmåler).

For at finde det korrekte lufttryk skal du se i bilens instruktionsbog eller på mærkaten i bildøren, der angiver det anbefalede lufttryk.

 

Har du brug for mere hjælp?