Dækmønsteret ser slidt ud

Problem: Slitage på både inder- og yderkant

bil leder artikel infografik slitagepaabeggeydersider tips og raad

bil leder artikel infografik slitagepaabeggeydersider tips og raad

Diagnose: For lavt lufttryk
  • Forkorter  slidbanens levetid, da de udvendige kanter på dækket (eller skuldrene) slides hurtigere
  • Genererer kraftig varme, hvilket reducerer dækkets holdbarhed og kan føre til, at dækket svigter.
  • Øger brændstofforbruget på grund af større rullemodstand.
Løsning:

Pump dækket op, til det når det korrekte lufttryk (BAR: målt med en lufttryksmåler).

For at finde det korrekte lufttryk skal du se i bilens instruktionsbog eller på mærkaten i bildøren, der angiver det anbefalede lufttryk.

 

Problem: Slitage midt på slidbanen og kraftig slitage

bil leder artikel infografik slitageimidten tips og raad

bil leder artikel infografik slitageimidten tips og raad

Årsag: For højt lufttryk
  • Midten af slidbanen belastes mest og slides derfor hurtigere end dækkets skuldre.
  • For at forhindre dette bør du altid kontrollere dækkene, når de er kolde, enten inden du kører på dem eller mindst tre timer efter.
     
Løsning:

Luk luft ud af dækket ved hjælp af en lufttryksmåler, indtil lufttrykket passer til bilfabrikantens anbefalede lufttryk i BAR.
For at finde det korrekte lufttryk skal du se i bilens instruktionsbog eller på mærkaten i bildøren, der angiver det anbefalede lufttryk.

Problem: Ujævn slitage

bil leder artikel infografik ujaevnslitage tips og raad

bil leder artikel infografik ujaevnslitage tips og raad

Diagnose 1: Dårlig sporing

Ujævn slitage af for- eller bagdæk betyder, at der er brug for en sporing.

Løsning:

Mange biler er i dag udstyret med bagophæng, som kan justeres og spores. Er dette tilfældet, har din bil måske brug for at blive sporet på forhjulene eller alle fire hjul, alt efter hvilke problemer du oplever. Få en dækforhandler til at kontrollere.

Diagnose 2: Problemer grundet for højt lufttryk
  • Midten af slidbanen belastes mest og slides derfor hurtigere end dækkets skuldre.
  • For at forhindre dette bør du altid kontrollere dækkene, når de er kolde, enten inden du kører på dem eller mindst tre timer efter.

 

Løsning:

Luk luft ud af dækket ved hjælp af en lufttryksmåler, indtil lufttrykket passer til bilfabrikantens anbefalede lufttryk i BAR.
For at finde det korrekte lufttryk skal du se i bilens instruktionsbog eller på mærkaten i bildøren, der angiver det anbefalede lufttryk.


Problem: Ujævn slitage

bil leder artikel infografik ujaevnslitage tips og raad

bil leder artikel infografik ujaevnslitage tips og raad

Årsag 1: Dårlig sporing

Ujævn slitage på for- eller bagdækket betyder, at der er brug for en sporing.

Løsning:

Mange køretøjer er i dag udstyret med bagophæng, som kan justeres og spores. Er dette tilfældet, har din bil måske brug for at blive sporet på forhjulene eller alle fire hjul, alt efter hvilke problemer du oplever. Få en dækforhandler til at kontrollere.

Problem: Savtakkede og flossed kanter

bil leder artikel infografik takket tips og raad

bil leder artikel infografik takket tips og raad

Årsag: Forkert sporing

Hvis en bil er sporet forkert, får slidbanens kanter et savtakket og flosset udseende. Dette forårsages af ujævn skuring mod vejen.

Løsning

Din bil har højst sandsynligt brug for en justering af toe-in eller toe-out. Få en dækspecialist til at kontrollere

Problem: Skade

bil leder artikel infografik skade tips og raad

bil leder artikel infografik skade tips og raad

Diagnose: Dækskade, som skal repareres
  • Såfremt de er begrænset til slidbanen, kan de fleste punkteringer forårsaget af søm eller snit på op til ¼ tomme repareres af en dækspecialist ved hjælp af godkendte metoder.
  • At bruge en tætningsprop som lappeløsning til dæk er ikke sikkert og endda farligt, fordi dækket skal kontrolleres indvendigt efter en punktering. 

 

Løsning:
  • Den korrekte måde at reparere et radialdæk (de fleste dæk) på er at sætte en gummilap på indersiden af dækket og en gummifyldning i hullet.
  • Forsøg ikke at reparere dækket, hvis punkteringen i slidbanen er større end 6 mm, eller hvis dæksiden er punkteret. Reparer heller ikke dæk, som er slidt længere ned end slidindikatoren (1,6 mm).
  • Erstat det beskadigede dæk med reservedækket, men tjek først på siden af reservedækket , hvad det korrekte lufttryk er, og hvilke begrænsninger der er for hastighed og antal kilometer. Få en dækspecialist til at kontrollere dit køretøj.

Problem: Slidindikator synlig henover mønsteret 

bil leder artikel infografik slidindikator tips og raad

bil leder artikel infografik slidindikator tips og raad

Årsag: Nedslidt dæk
  • Alle dæk har en slidindikator, som angiver, når der er 1,6 mm tilbage af mønsterdybden.
  • Når dækket er slidt ned til 1,6 mm, eller hvis du kan se slidindikatorerne på en hvilken som helst del af dækket, er dækket nedslidt og skal udskiftes.

 

Løsning:

Få en dækspecialist til at kontrollere din bil og måle den resterende mønsterdybde med en mønsterdybdemåler.

 

Har du brug for mere hjælp?